تستمع الآن

عبير صبري لـ«أسرار النجوم»: «لما الفن بيناقش المشاكل بنوريكم نفسكم قدام المرايا»

الخميس - ٣٠ يونيو ٢٠٢٢

استضافت إنجي علي في حلقة اليوم الخميس من «أسرار النجوم» على «نجوم إف.إم»، الفنانة عبير صبري للحديث عن أعمالها الفنية الأخيرة.

وناقشت عبير صبري الربط بين الفن والجرائم التي يشهدها الشارع المصري خاصة مؤخرًا، واتهامات البعض للأعمال الفنية بنشر تلك الأفكار والجرائم.

وقالت: «الفن بدون ما يناقش المشاكل بحرية وصدق لا يؤثر وبيبقى في إطار المتعة بس، وأنا ما ينفعش أكنس التراب تحت السجادة وأقول أنا معنديش الحاجات دي، والناس بيقولوا أنتم اللي بتعلمونا الحاجات دي، لكن لأ.. أنتم اللي علمتونا جرايم القتل والاغتصاب، وإحنا لما بنمثلها بنوريكم نفسكم قدام المرايا، فما تحاسبش المرايا وتقولي لها أنتي اللي وحشة، فلازم أعمال صادقة وحقيقية علشان تؤثر في المجتمع».

وعن وضع المجتمع في الوقت الحالي، قالت: «وضع محيّر ومفاجيء، لكن بقول إن المجتمع اللي إحنا عايشين فيه هو مجتمع عايش في فقاعة وفيه مجتمع تاني محدش يعرفه وده اللي ظهر في أعمال البلطجة وقت الثورة مثلًا، ففي ناس بيننا كده، وبقول إن السبب الخلفة الكتير عديمة المسئولية.. إحنا بنخلف ليه؟».

وتابعت: «إحنا ما عُدناش البيئة الزراعية اللي محتاجة الخلفة الكتير، كمان في ظل الأوضاع الاقتصادية الحالية، والأعداد دي طلعت عبر أجيال وبقى معندوش حلول لمشاكله وبقى محبط ومكتئب وبيشرب مخدرات وعنده حقد وكراهية».


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك