تستمع الآن

كريم قاسم وأحمد مجدي يشاركان في حملة لتنظيف النيل من المخلفات البلاستيكية

الإثنين - ١٩ سبتمبر ٢٠٢٢

شارك الفنانان كريم قاسم وأحمد مجدي في مبادرة Verynile لتنظيف نهر النيل من المخلفات البلاستيكية.

ونشر الفنان كريم قاسم مقطع فيديو للمحات من مشاركته في الحملة التي انتهت إلى تكوين أكبر هرم من المخلفات البلاستيكية تمهيدًا لإعادة تدويرها.

مبادرة Verynile

وكتب كريم قاسم عبر «إنستجرام»: «ببقى سعيد جدا كل سنة وأنا شايف التوعية عن البيئة بتزيد والمبادرات لتحسينها بتطور، والسنة دي قررنا في يوم التنظيف العالمي أننا نشارك @verynile نجاحهم في تنظيف النيل من المخلفات وعمل هرم كامل من البلاستيك المضغوط المكون من 225 الف زجاجة بلاستيكية وجدت في النيل بالإضافة ل 7000 كيلو من المخلفات واتبسط من ورشة إعادة تدوير البلاستيك اللي ساعدتنا نفهم أزاي نقدر نطلع منتج جديد من المخلفات، أتمنى أن كل واحد فينا يبدأ بخطوة بسيطة من عنده عشان نقدر نعيش في بيئه صحية ونحافظ على بلدنا».

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Karim Kassem (@karimkassem86)

كما نشرت الصفحة الرسمية للمبادرة صورًا للفعالية والتي ظهر فيها الفنان أحمد مجدي خلال مشاركته وكتبت الصفحة: «عملناها! VeryNile بنت أكبر هرم بلاستيك في العالم! وزنه أكتر من ٧٥٠٠ كجم من ربع مليون ازازة بلاستيك كلهم مجموعين من النيل، إحنا بنينا الهرم عشان نبين قد ايه احنا محتاجين وبسرعة اننا نتصرف عشان نوقف البلاستيك من الوصول للنيل، كل الأزايز دي هيعاد تدويرها وهتتحول لخيوط تستخدم في صناعة النسيج، في يوم ما ممكن تشتري تي شريت مصنع من أزايز الهرم!».

مبادرة Verynile مبادرة Verynile


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك