تستمع الآن

إدوارد لـ«نجوم رمضان أقربلك»: عمر الشريف كان هو بطل «عسل أسود» وأحمد حلمي كان سيقدم دور سائق الميكروباص

الأحد - ١٧ أبريل ٢٠٢٢

كشف الفنان إدوارد عن مفاجأة بشأن فيلم “عسل أسود” الذي شارك في بطولته مع النجم أحمد حلمي، وعرض عام 2010، وكان يقدم من خلال صديق البطل.

وقال إدوارد خلال حلوله ضيفا على برنامج “نجوم رمضان أقربلك”، مع إنجي علي، يوم الأحد، على نجوم إف إم: “كان ثاني فيلم أعمله أحمد حلمي بعد (جعلتني مجرما) ومن أول فيلم كان فيه كيمياء بيننا وعلمت مع الناس ولما جاء لي عسل أسود اتخضيت من جماله وحلاوته، وحلمي يجلس على الورق والسيناريو وحلمي كان هيعمل دور سائق الميكروباص وكان مرشحا له عمر الشريف لكي يعمل دور لشخص اللي جاي من الخارج وسبحان الله حلمي هو من عمله وهو نجم بشكل مذهل وهو مبدع بشكل كبير ومركز في شغله، وأتذكر أننا بعد ما انتهينا في ديكور البيت والأسرة كان فيه كاميرا معطلة فقمنا بإعادته مرة ثانية وطلع أحلى من الأول، وبحب مشاهدي أنا وحلمي نازلين بصينية الكحك، ونلف على عمل بطاقته وتفاصيل الفيلم رهيبة، ومشهد النهاية لما ترك لي الكاميرا، والناس لا تزهق منه حتى الآن ويعرض كل عيد”.

وكان الفنان أحمد حلمي قد قال في لقاء سابق إن فيلم “عسل أسود”، كان يحمل اسم “جواز سفر مصري”، وأن القصة في البداية كانت مختلفة.

وأوضح: “الفيلم كان عن راجل كبير في السن وجاي مصر ويقابل شخص ويبيع الباسبور بتاعه، ولكن لما قابلت خالد دياب المؤلف قلت له إيه رأيك ما نخلي اللي جاي من برا هو اللي حابب البلد، وبالفعل أقنعته وغيرنا السيناريو مع شوية معالجات”.

وتابع: “في الفيلم مكنتش عايز أبرز السلبيات في الأشياء الموجودة في البلد، ولكن كنت عايز اتكلم عن البني آدمين اللي في البلد، وعسل أسود من الأفلام اللي أنا سعيد إني عملتها”.

يذكر أن فيلم “عسل أسود” إنتاج 2010، بطولة أحمد حلمي وإدوارد وإنعام سالوسة ولطفي لبيب ويوسف داود وأحمد راتب وإيمي سمير غانم، ومن تأليف خالد دياب، وإخراج خالد مرعي، وإنتاج عام 2010.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك