تستمع الآن

حسن عبد الفتاح يكشف كواليس مشهده الشهير مع محمد سعد في «كتكوت»

الإثنين - ٢١ فبراير ٢٠٢٢

قال الفنان حسن عبد الفتاح أن أكثر الأدوار التي يعتز بها وحققت نجاحًا هي أدواره مع الفنان محمد سعد خاصة دور «الاهتم» في «اللي بالي بالك»، ودوره في فيلم «كتكوت».

وحكى حسن عبد الفتاح خلال لقائه مع الإعلامي عمرو الليثي في  «واحد من الناس» كواليس مشهده الشهير مع الفنان محمد سعد في فيلم «كتكوت» جت صدفة مش مكوبة في النص، محمد سعد فاجأني وهو بيغني وأنا بغني، ولقيته خد نفس الشيشة وبدأ يغني وأنا جاريته، فطلعت جميلة جدًا وعيدناها 6 مرات وقتها والناس عرفوني بيها في كل بلد أروحها».

فيلم “كتكوت”

زي النهارده من سنين كتير كان أول عرض لفيلم “كتكوت” في السينمات
مين يعرف أول عرض للفيلم كان سنة كام؟ #روتانا_سينما

Posted by Rotana Cinema on Thursday, August 2, 2018

وقتها كنت عامل اللي بالي بالك مكسر الدنيا والأستاذ علي إدريس طلبني وقال لي هتشتغل في فيلم للأستاذ عادل فتحمست وقلت الدنيا هتبقى فل، فلقيته داخل بورقة واحدة جملة واحدة وهي دور أمين المكتبة، لكن لما قال لي إن اللي بعت لي الأستاذ عادل قلت له طلعًا خلاص هعمله».

وأوضح عبد الفتاح أنه كان مهندس كهرباء في الأصل ويعمل في إحدى الشركات قبل انضمامه لجمعية أصدقاء محمد فوزي، ثم تقدم لاختبارات فرقة محمد صبحي الذي طلب وجوه جديدة لمسرحية «بالعربي الفصيح» ونجح هو مع المجموعة التي تم اختيارها وكان من بينها منى زكي وفتحي عبد الوهاب وماجد الكدواني، ومنها إلى مسلسل «ناس وناس» ثم توالت الأعمال.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك