تستمع الآن

بيومي فؤاد: الزواج فكرة شريرة.. وهذه رسالتي لمن يحسدونني على كثرة عدد أعمالي

الثلاثاء - ٠١ فبراير ٢٠٢٢

تحدث الفنان بيومي فؤاد عن حياته الشخصية وعلاقته بزوجته، مشددا على أنه تزوج في سن كبير، لأنه كان يخجل من الاعتراف بحبه لأي فتاة، حال إعجابه بها.

وقال بيومي فؤاد خلال حواره مع الإعلامي عمرو الليثي، إنه كان يخجل من الاعتراف بحبه، قائلا: “كنت مستصغر نفسي على الجواز على طول، وكنت بتكسف أقول لأي بنت إني معجب بيها، عشان كده تزوجت على كبر وبرضه وقتها كنت مستصغر نفسي.. وأنا أعجبت ببنات كتير وقت الجامعة”.

وردا على سؤال ما هو أكثر شيء شرير في الزواج؟.. أجاب بيومي فؤاد، أن الزواج فكرة شريرة، لأن مسؤولياته كثيرة ومستمرة، موضحا: “مهما اتجوزت واحدة عاقلة وست الستات وتقدر ظروفك، برضه مسؤوليات الزواج متعبة، حتى لو أسرتك مش متضايقة أنت هتبقى متضايق لأن هتبقى حاسس إنك جاي عليهم، مثلا لو مبسوط في قعدة مع صحابي بحس إن كان مفروض أكون قاعد مع أسرتي.. عشان كده بنصح الشباب خلي الزواج آخر المطاف”.

وبسؤاله عن الأشياء التي يفعلها بدون علم زوجته، قال بيومي فؤاد: “بعمل حاجات من وراء زوجتي أحيانا، يعني مثلا كانت مصرة إني مدخنش سجاير فكنت بقولها بطلت وأشرب من وراها برا البيت، وأكل لبان أو أشرب حاجة قبل ما أرجع عشان النَفَس.. معملتش كده أيام أبويا بقيت بعمل كده أيام مراتي.. هي زعلها وحش أوي والحمد لله ما جربتوش لحد دلوقتي”.

أما عن سر السعادة الزوجية، فقال: “هو إن اللى ينفع تطنشه طنشه.. عشان تبقى لطيف وعشان الحياة تستمر.. وكمان عشان لما تقوملك قومه يعرفوا إنه لسبب كبير، وأنا أعتبر نفسي محظوظ في الحب والزواج بنسبة 40%”.

ووجه الفنان بيومي فؤاد رسالة، لمن يتحدث عن كثرة أعماله، بسبب الأموال والشهرة، قائلا: “انتوا فاهمين غلط ودائما تفسيراتكم غلط ولو أنا شغال عشان الفلوس اسألوا منتجين مصر أنا لا أخذ 3 دقائق في الاتفاق وأنا بحب الشغل”.

دور شرير

بينما كشف الفنان بيومي فؤاد عن دور شرير يتمنى تقديم دور مشابه له في أحد أعماله.

وقال: “أتمنى الوصول إلى أقصى درجات الشر في أحد أدواري، وتقديم شخصية تشبه الدور الذي لعبته حلا شيحة في مسلسل خيانة عهد، وهو نوعية الشر الدفين الذي يعجز الشخص عن التخلص منه.”

يذكر أن بيومي فؤاد يعرض له حاليا مسلسل “المماليك” من بطولته مع رانيا يوسف، نانسي صلاح، فرح (فيدرا)، محمد لطفي، رامي وحيد، ميريت عمر الحريري، حنان سليمان، كريم الأبنودي، محمد الدقاق، دوللي شاهين، رامي غيط، عمر حسن يوسف، محمد سليمان.

المسلسل مكون من 60 حلقة، وينتمي لنوعية الدراما الاجتماعية التشويقية، ويناقش تأثير الأطماع البشرية على الإنسان لدرجة تجعله مملوكا له.

ويقدم المسلسل عدة قصص متداخلة عن الطمع والسعي للحصول على السلطة والشهرة والأموال، ويظهر سلبيات الدجل والشعوذة.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك