تستمع الآن

أمير صلاح الدين لـ«عيش صباحك»: هذه كواليس ترشيحي لـ«ألف مبروك»

الخميس - ٢٤ فبراير ٢٠٢٢

كشف الفنان أمير صلاح الدين عن تفاصيل ترشيحه لدوره الأول في السينما من خلال فيلم «ألف مبروك» مع الفنان أحمد حلمي، وذلك في لقائه مع يوسف التهامي وفانا إمام في «عيش صباحك» على «نجوم إف.إم»، الخميس.

وقال «أمير» إنه يمثّل حتى من قبل الغناء وتكوين فرقة «بلاك تيما» وليس العكس، لكنه كان يقدم مسرح فلم يكن يحظى بالشهرة التي يعرفه بها الناس، موضخا: «أنا ومعظم جيلي اشتغلنا مسرح كتير جدًا بس الجمهور اللي بيشوفها هم صحابنا وقرايبنا وعشاق المسرح أوي، لحد فرصة مسرحية قهوة سادة وكان معايا. نجوم كتير ولما نجحت اتعرضت سنتين ورا بعض وكنا كلنا مجهولين وقتها، وجه ناس كتير اتفرجوا عليها من النجوم وشخصيات عامة، وحلمي جه علشان يختار وجوه جديدة لفيلم ألف مبروك علشان كان عاوز يعمله كله وجوه جديدة».

وعن فيلم «ألف مبروك»، تابع أمير صلاح الدين: «كنت مرشح لدور بس راح لحد تاني وبعدين اترشحت لدور سواق التاكسي ووافقت عليه وقلت إني بعرف أسوق رغم إني ما بعرفش وما بحبش السواقة بس قلت أكيد مشهد بسيط علشان بقول جملة واحدة، والمخرج أحمد نادر جلال اقترح عليا فكرة الغنا خلال المشهد وطلعت أغنية (يا برنس الليالي)».

فيلم «ألف مبروك» إنتاج عام 2009 من تأليف محمد وخالد دياب، وإخراج أحمد نادر جلال، وبطولة الفنان أحمد حلمي، مع عدد من النجوم الشباب والوجوه الجديدة وقتها بينهم: محمود الفيشاوي، ليلى عز العرب، سارة عبد الرحمن، محمد فراج، وآخرين.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك