تستمع الآن

هادي الباجوري لـ«أسرار النجوم»: «الإعلانات خدتني من السينما.. ورأي الجمهور أهم من الفلوس»

الخميس - ٢٠ يناير ٢٠٢٢

استضافت إنجي علي في حلقة اليوم الخميس من «أسرار النجوم» على «نجوم إف.إم»، المخرج هادي الباجوري للحديث عن أعماله السابقة وأحدثها فيلم «قمر 14» في دور العرض حاليًا.

 وقال المخرج هادي الباجوري إن «الرأي العام للجمهور في العمل أهم من أي حاجة تانية كمان من الفلوس، ومهم إننا نعمل أفلام ممتعة زي الأكشن والكوميدي، وفيه أفلام ممتعة مع حتة تفكير، وأنا شدني في قمر 14 فكرة الفيلم».

وأضاف أن فيلمه الحالي «قمر 14» بدأ في تصويره وهو يصور فيلم «جارة القمر» حيث تعطل تصوير الفيلم الأخير لأنه يحتوي على مشاهد تصوير في أسوان، ليعرض عليه مؤلف العملين محمود زهران فكرة «قمر 14» ليبدأ تصويره فورًا.

 واستبعد أن يكون كمخرج هناك عمل له أقرب من عمل آخر مفسرًا «ما أقدرش أدخل فيلم أصوره من غير ما يكون قريب مني وصادق في كل التفاصيل فمفيش فيلم بحبه أكتر من التاني، لكن فيه في كل فيلم عملته حاجة بتميزه بالنسبة لي».

هادي الباجوري الذي خاض تجربة الإنتاج ثم إخراج الكليبات قبل السينما والدراما أوضح «الإخراج بالنسبة لي اتأخر كتير بعد الإنتاج، أنا بدأت إخراج سنة 2000 وبدأت في الإعلانات وما بدأتش في السينما، ودوامة الإعلانات خدتني وكنت كمان مستني الموضوع المناسب ورفضت أعمال كتير حتى مع نجوم لحد ما جالي موضوع اكتشفت بعدها إني بحب الدراما والمشاعر والحوار خصوصًا بعيدًا عن الفزلكة شوية».

وعن أمنياته لتقديم عمل تاريخي، قال هادي الباجوري: «كنت نفسي من فترة طويلة أعمل عمل عن خالد بن الوليد، لكن حاليًا فكرت إنه أحسن أبعد عن الناحية الدينية».


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك