تستمع الآن

محمد عبدالرحمن يتحدث عن حياته قبل دخوله عالم الفن: كان حلمي أكون طيار

الأربعاء - ١٩ يناير ٢٠٢٢

شارك الفنان محمد عبدالرحمن “توتا” تجربته مع متابعيه وكشف عن العديد من أسراره الشخصية قبل احترافه التمثيل، وذلك في مساحة صوتية عبر موقع “تويتر”.

وقال محمد عبدالرحمن الشهير بـ”توتا” والذي يعد أحد نجوم “مسرح مصر”: “اشتغلت حاجات كتيرة أوي عشان أقدر ألاقي أصرف، اشتغلت في سوبر ماركت، وفي محل قطع غيار سيارات، وفي صيدلية، وبنزينة على الدائري، ومدخل بيانات، وكنا بنعمل حفلات في قصر محمد علي ونفرش الترابيزات ونغسل الكوبايات وننضف الأطباق، وفي آخر اليوم آخد 45 جنيها وجركن عصير”.

وأضاف عبدالرحمن: “أول مرتب قبضته كان من البنزينة، كانت اليومية بتاعتي 20 جنيها، ومفيش حد بيشوف حلمك زيّك، مستحيل، شوف حلمك ووظف حياتك له عشان حتى تحس بطعمه، الطبخة الحلوة بيطبخها شخص مش 200 شخص، اعمل اللي عليك وسيب الباقي على الله، وخليك فاكر أن كل حاجة رزق من ربنا”.

وعن وظيفة أحلامه، قال: “أنا كان نفسي زمان أبقى طيار، وبعدها طموحي تغير وبقيت نفسي أبقى صيدلي ولكن مجبتش مجموع ووقتها حسيت إن الدنيا اسودت في عينيا، ولكن ربنا كان مجهزلي حاجة تانية وربنا اختارلي الخير والأفضل”.

يذكر أن آخر أعمال محمد عبد الرحمن كان مسرحية “في نص الليل” في موسم الرياض، وهي مستوحاة من عالم الكاتب الراحل بهجت قمر، وشارك في بطولتها غادة عادل وحسن الرداد وريم مصطفى وسليمان عيد ومصطفى هريدي ومصطفى بسيط ونيللي محمود، ومن تأليف أيمن بهجت قمر، وإخراج عمرو عرفة.

وقبلها قدم محمد عبد الرحمن مسرحية “شمسية وأربع كراسي”، حيث أعاد بها إحياء المسرح الصيفي بالساحل الشمالي، كما حقق أحدث مسلسلاته “الشركة الألمانية لمكافحة الخوارق: جمجوم وبمبم” نجاحًا قويًا جعلته يتصدر تريند مواقع التواصل الاجتماعي وقت عرضه.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك