تستمع الآن

الراحلة سهير البابلي تحكي قصة تركها للمسرح في حوار سابق

الإثنين - ٢٢ نوفمبر ٢٠٢١

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو للقاء تلفزيوني قديم للفنانة الراحل سهير البابلي تحكي فيه عن أسباب وقصة تركها للعمل المسرحي.

وقالت الراحل في اللقاء: «كان في حاجات جوايا تاعباني من المسرح جدا، المناخ والروايات والأسلوب والدخلاء، وحاجات كتير قوي زادت. فقلت يا رب كرهني في المسرح وأنا ساجدة، وأنا متأكدة إنه الكلام ده اتحط في بقي، كرهني في المسرح واجعله شيطان بالنسبالي، هو ميكرهنيش ولا يلفظني، لأن كان عشقي للمسرح ما حصلش، فدعيت إني أطرد من حياتي هذا المسرح علشان ما يكونش مسيطر على حياتي».

مكنتش لسه فكرت في حياتي الثانية، بس في هاتف قال لي هذا الكلام. فدعيت وقلت وفقني في شغلي وارزقني بعمل صالح وبكيت كتير قوي ولأول مرة أبكي بالطريقة دي وأنا ساجدة، ومحستش المدة كانت إيه، قمت مرتاحة، من دعائي هذا، روحت من مصر لاسكندرية 6 أشهر كنت سايبة المسرح، وأنا قلت في حديث كتير نفسي أموت على خشبة المسرح، الحمد لله الذي عافاني، كانت هتبقى مقلب كبير قوي، هصعد على ما أنا عليه وأنتم في رقبتي».

وتوفيت الفنانة سهير البابلي مساء الأحد، بعد صراع مع المرض، حيث دخلت المستشفى خلال الأسابيع الماضية لمرورها بوعكة صحية، عن عمر ناهز 86 عاما.

كانت الفنانة الكبيرة سهير البابلي قد تعرضت لأزمة صحية طارئة، استدعت إيداعها بالعناية المركزة في أحد المستشفيات لحين تحسن حالتها الصحية.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك