تستمع الآن

مهندسة ديكور لـ«الكتالوج»: النيش مالوش لازمة في العفش.. والإضاءة أهم حاجة في البيت

الثلاثاء - ٠٥ أكتوبر ٢٠٢١

حلت مهندسة الديكور مي سعد، ضيفة على برنامج “الكتالوج”، يوم الاثنين، مع سارة النجار، على نجوم إف إم، للحديث عن أفضل التصميمات الحديثة في عالم الديكور.

وقالت مي سعد: “أول نصيحة لازم تسألوا شخص متخصص، حتى لو الميزانية قليلة، والناس تتعامل بنفسها في تغيير المساحات والنهاية تحدث أخطاء، مهم شخص يوزع لي الفراغات ويفرشها بشكل جيد ثم ممكن أغير ولكن سأكون عرفت الصح، وأحيانا أذهب لبيوت تعاملوا بأنفسهم ثم نكسر ما فعلوه وكان من البداية الأفضل الاستعانة بمختص”.

وأضافت: “دائما البيت تستلميه مش أحسن حاجة لاستخدامك، وكل واحد له فكر وبيحب إيه وأوزع له التقسمية ونوزع على العفش على هذا الأساس، وكل مساحة لها استخدام معين وطريقة معينة نفرشها بها، وعلى هذا الأساس نوزع الكهرباء صح ثم نسأل في الاستايل”.

وتابعت مهندسة الديكور مي سعد: “أي حاجة ممكن تتعمل، والأساس في عمل التصميم هو اختيار ذوق العميل، مثلا يريد مودرن أو كلاسيك، ولو المساحة صغيرة والارتفاع مش عالي أوي وفي النهاية يريدون كلاسيك فهذا أمر صعب، وهو أقدم استايل عندنا وقت بيوتنا ما كانت عالية والبيوت واخدة حقها، ونقوم بعمله ولكن لا يكون صحيحا بنسبة 100%، وحجم العفش في الكلاسيك كبيرا”.

وأردفت: “المريح أكثر في الاستخدام هو المودرن، إنما الكلاسيك هادئ أوي ويعطي إحساس بالواقعية، ولن يكون مريحا في مكان تتفرجي فيه على تليفزيونك، وممكن نعمل ميكس للاستايلين”.

وعن الاستاسل المناسب للمساحات الكبيرة أو الصغيرة، أشارت: “في المساحات الكبيرة نعمل فيها كل حاجة بالتأكيد، وفي كل بيت أكون حريصة على وضع جزء للتخزين وفي المساحات الكبيرة ممكن يكون غرفة كاملة لهذا الأمر، ولكن في المساحات الصغيرة نسعى لتوفير مكان من اللامكان، ولو فيه فرصة لفتح غرف أقوم بهذا مثلا لو فيه ليفينج أفتحه على غرفة أخرى وأوسع به المساحات، غرف الأولاد مثلا الدولاب ينفع يكون دريسينج، لو فيه رووف مثلا نعمل مكان يتفتح وتتقفل كمكان للتخزين”.

واستطردت: “النيش مالوش لازمة في العفش، وهذا المفهوم أصبح سائدا الآن، فكرة النيش مع البيوت المودرن الآن تكون مبنية في الحائط ومغلقة بزجاج فيميه مع الأنوار متوافقة مع السفرة، وفي أطقم الجلوس مش لازم نجيب الكراسي كاملة فلازم نحضر مختص يوضح لنا الصح ولمناسب لمساحة المكان، وأحيانا نستغنى عن باب المطبخ لتوسيع الدخول إليه، وفيه ناس تحب المطابخ الأمريكي ولكن مع الاستخدام سيخلق مشكلات”.

وعن الألوان والإضاءات والأرضية المناسبة للمنازل، أوضحت: “الإضاءة أهم حاجة في البيت وكأني عملت أكل ولم أضع فيه ملح، الصح أضع إضاءة فين لكي أظهر إيه، يا إما سأظهر أخطاء أو حاجات حلوة أوي، الأساسي اللي نعمله نجفة وLED وسبوت، وبقية الغرف لازم يكون أضواء خافتة قليلا، ولكن لو غرفة أطفال نعمل إضاءة قوية لمساعدتهم على المذاكرة”.

وأكملت: “النور الأبيض مهم يكون إضاءة دافئة ومش أحسن حاج ةفي غرف النوم، ولكن عادي ستخدمه في باقي الشقة”.

وأبرزت: “أما عن الألوان فلازم تعملي عينات حتى نصل للون المفضل، ولكن أنا أفضل الألوان الأساسية مثل البيج والألوان الأخرى ندخلها في العفش وهذا المود يعطيك اللون الذي تريديه دون أن تشعري بالزحمة، لو عملتي الشقة كلها نفس اللون هذا عادي، وممكن غرف الأطفال تتعمل بورق حائط وأدخل لون في العفش مع الستائر أو مفارش السرير”.

وعن اخيتار السجاد والستائر، قالت مهندسة الديكور: “السجاد مهم إن المكان يكون مدروسا، والستارة مينفعش تبقى قصيرة على الشباك بالظبط وهذا يصح لو شباك قصير خاص بفيلا مثلا، ولكن لو نريد جعل المكان شيك نعملها عالية، وتظبيط الرووف بالنسبة لي أفضل من الحدائق ولا يحبذ زرع فيه كثيرا ندخل نجيلة صناعي ممكن على حسب استخدام ومساحة الرووف إيه”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك