تستمع الآن

مي كساب: بكيت وأنا أقرأ سيناريو «عقبال عوضك» لأني عشت نفس الظروف

الثلاثاء - ٢٨ سبتمبر ٢٠٢١

قالت الفنانة مي كساب إنها بكت خلال قراءة نص سيناريو حكاية «عقبال عوضك» التي تعرض حالياً ضمن مسلسل «زي القمر» بسبب أنها عاشت نفس الظروف في الواقع.

وقالت في لقائها ببرنامج «كلمة أخيرة» مع لميس الحديدي، إنها تزوجت في سن متأخرة وعمرها 34 سنة لكنها لم تتعرض للتنمر من أسرتها بسبب هذا الأمر، كذلك لمسها تعامل الشخصية مع والدتها ومرض الزهايمر وأنها عاشت نفس الأمر مع والدها في الحقيقة.

وقالت مي: «حبيت فيها كل حاجة، ولمستني جدًا بسبب فكرة أن شادية قاعدة مع والدتها وأنا عشت نفس الظروف وبابا داخل في سن الزهايمر فالموضوع لمسني جدًا، وأنا بقرأ الورق قعدت أعيط بسبب تأثري، وكمان موضوع تأخر سن الزواج لمسني لأني اتجوزت في سن متأخر، وكانت دائمًا خلافاتي مع والدتي بسبب قصة الزواج وأخدت وقت كبير علشان آخد قرار الزواج».

وأوضحت أن تأخر زواجها كان قرارًا شخصيًا منها هي لأنها كانت مهتمة أكثر بطموحاتها الفنية.

وعن ظروف زواجها مع «أوكا»، قالت:«لما عرفته ماما كانت متوفية بقالها 9 شهور وبابا في الأول زي أي أب أكيد كان هيرفض، وحتى جوزي كان خايف قوي من طريقة تقديمي ليه لبابايا، فأنا قلتله لو قدمتك ليه صغير هيشوفك طول الوقت صغير، لكن أنا هقدمك ليه بالعين اللي أنا شايفاها، وفعلا روحت وحكيت لبابايا كإنه واحد صاحبي، وبعد ما عدى سنتين على جوازنا قاللي أنتي صح وأنتي نجحتي وكسبتي الرهان قدام الجميع».

حكاية «عقبال عوضك» من بطولة مى كساب، هالة فاخر، أحمد جمال سعيد، محمد جمعة، وعدد من الشباب، ومن إخراج معتز حسام، وتظهر مى فى دور مدرسة رياضيات وتناقش فكرة تأخر الزواج فى إطار درامى مشوق.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك