تستمع الآن

منة شلبي بعد ترشيحها لـ«الإيمي الدولية»: «بحب المخاطرة.. ودوري كقاتلة تعبني عصبيًا»

الإثنين - ٢٧ سبتمبر ٢٠٢١

علقت الفنانة منة شلبي على ترشيحها لجائزة «الإيمي» الدولية لعام 2021 عن دورها في مسلسل «في كل أسبوع يوم جمعة».

وقالت في مداخلة لبرنامج «تفاعلكم» على قناة «العربية»: «اتخضيت أوي لأنه دي مفاجأة حلوة وأمنية نفسي تتحقق لكن كانت بعيدة والمسلسل خلصناه السنة الل فاتت واشتغلت بعده حاجات تانية لكنه من أكتر الشغل الأخير اللي بحبه والدور كان صعب وتعبني عصبيًا واللي بسطني إنه كان على منصة مش فضائيات وحقق نسبة مشاهدة عالية جدًا».

وأوضحت: «الدور كان صعب جدًا لأنه بعيد عنك وعن أي حد قريب منك فبتحاولي تفكري بتفكير شخص تاني وهو تفكير شرير ولازم في نفس الوقت تحبيه لأنها مش قاتلة بدون سبب، والفكرة مش الدخول والخروج من الشخصية لكن إنك تفكري بأفكار مش أفكارك حتى من قبل تجسيد الشخصية علشان تستحضريها وقت الشغل».

وعن نوعية أدوارها خلال السنوات الأخيرة، أكدت: «بحب المخاطرة في حاجات معينة لكن بشكل محسوب، وفي العمل ده كان فيه مخرج كبير هو محمد شاكر خضير وآسر اسين وسوسن بدر وكل الكاست وكمان اللي ورا الكاميرا كان كلهم نجوم وبيتقنوا اللي بيعملوه».

وأصبحت منة شلبي أول ممثلة مصرية وعربية تُرشح لجائزة «إيمي» الدولية التي تمنح عن المسلسلات والبرامج التلفزيونية، عن عمل فني باللغة العربية.

«في كل أسبوع يوم جمعة» بطولة منة شلبي وآسر ياسين وسوسن بدر وأحمد خالد صالح وعبد العزيز مخيون ورشدي الشامي وهو عن رواية الكاتب إبراهيم عبد المجيد بنفس الاسم، وسيناريو وحوار إياد إبراهيم، ويحكي عن ليلى، الفتاة ذات الماضي المجهول التي تضطر للعيش مع عماد الذي يعاني من اضطراب عقلي داخل منزله زوجة له بموجب صفقة، حيث تحدث سلسلة من الجرائم البشعة كل يوم جمعة في مكان معيشتهما.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك