تستمع الآن

محمود الليثي: «جبت 92% في الثانوية العامة واعتبرتها فشل لإني محققتش حلمي»

الأربعاء - ١٨ أغسطس ٢٠٢١

استعاد الفنان محمود الليثي ذكرياته مع الثانوية العامة، مشيرًا إلى أنه حصل على 92% وهو ما أدى إلى التحاقه بكلية الهندسة، وهو الأمر الذي كان لا يريده حيث كان يرغب في الدخول لكلية الطب.

وأشار محمود الليثي إلى أنه منذ 19 عامًا كان ينتظر نتيجة الثانوية العامة، حيث اكتشف حصوله على نتيجة 92% وهو ما اعتبره قمة الفشل.

وقال عبر صفحته على “فيسبوك”: “في نفس الوقت ده من 19 سنة كنت قاعد في اوضتي بعيط عشان جبت 92%؜ وده كان بالنسبالي قمه الفشل، وكنت بعتب على نفسي وبحمل فشلي (من وجهه نظري) على شماعات كتير.. وكنت شايف الدنيا سودة لاني مش هحقق حلمي إني أكون دكتور”.

وأكمل: “اضطريت أسفًا إني أحول علمي رياضة عشان مكنش قدامي غير هندسة اللي تناسب مجموعي وكنت مش حاببها ولا طايقها”.

وأضاف: “في هندسة بعدت عن أهلي ورحت محافظة تانية واتعلمت حاجات كتير مكنتش هتعلمها في طب وعرفت ناس تانية وثقافات تانية وشخصيتي بدأت تتكون واحدة واحدة.. والأهم من كل ده في هندسة عرفت يعني إيه مسرح وحبيته وحبيت التمثيل وبدأ حلمي يتغير من دكتور لمهندس لممثل”.

واستطرد محمود الليثي: “خلاصة الكلام.. مش لازم تجيب مجموع كبير عشان تكون إنسان ناجح في حياتك ومش لازم تطلع من الأوائل ممكن تكون مش شاطر في الدراسة بس شاطر في حاجة تانية.. أهم حاجة إنك تعرف أنت شاطر في إيه وتنمية لأنه ممكن يكون هو ده سبب سعادتك بعد كده.. ملحوظة.. محدش يتريق إني شايف 92% مش مجموع كبير لان دي كانت قناعاتي وقتها”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك