تستمع الآن

بينها «الكاتل» و«الشواحن».. نصائح من الكهرباء لتقليل الاستهلاك

الأربعاء - ٠٧ يوليو ٢٠٢١

وجهت الشركة القابضة لكهرباء مصر عدة نصائح للمواطنين لتقليل استهلاك الكهرباء ومنع وصول الفواتير الشهرية إلى أرقام كبيرة، من خلال الصفحة الرسمية عبر موقع “فيسبوك”.

وأشارت الشركة القابضة إلى أن من ضمن الأشياء التي تؤدي إلى زيادة استهلاك الكهرباء وزيادة قيمة الفاتوة، تتمثل في “الكاتل” وشاحن الهاتف وسخان الكهرباء.

الكاتل

وأكدت شركة الكهرباء أن “كاتل” الماء من الأجهزة الكهربائية التي تستهلك الكثير من الكهرباء، موضحة: “زي ما بتظبط كباية الشاي.. لازم تظبط الكاتل كمان”.

ونصحت بضرورة ملء “الكاتل” بكمية المياه التي يحتاجها الشخص فقط دون زيادة منعًا لاستهلاك الكهرباء، مؤكدة: “املأ الكاتل بكمية المياه اللي هتحتاجها بس، لأنك لو بتسخن مياه أكتر من حاجتك.. هتستهلك كهرباء أكبر مما تتخيل”.

سخان الكهرباء

فيما أوضحت أن سخان الكهرباء من الأجهزة التي تستهلك كمية كبيرة من الكهرباء، موجهة نصيحة للمواطنين، هي: “مش لازم نخلي الحمام ساونا.. علشان المياه توصل لدرجة حرارة عالية لأنها بتخلي السخان يستهلك كهرباء أكبر مما تتخيل”.

وقالت: “شغل السخان قبل الاستخدام بفترة تسمح بالوصول لدرجة الحرارة اللي تقدر تتحملها مش أكتر”.

شاحن الهاتف

وعن شواحن الهواتف، أكدت شركة الكهرباء: “وجود بعض التليفونات متوصلة بالشاحن اكتر من اللازم بعد أنتهاء الشحن ممكن يستهلك كهرباء في الغرفة أكبر مما تتخيل”.

وأكدت شركة كهرباء مصر: “علشان كده بنفكرك تفصل التليفون أول لما يخلص شحن البطارية”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك