تستمع الآن

إيمي سمير غانم عن والدها الراحل: «بحبك يا أطيب راجل في العالم.. يارب أشوفك تاني»

الإثنين - ٠٧ يونيو ٢٠٢١

نعت الفنانة إيمي سمير غانم عبر صفحتها الشخصية على “إنستجرام”، والدها الفنان الكبير الراحل سمير غانم.

ونشرت إيمي سمير غانم عبر “إنستجرام” صورة لوالدها، وعلقت قائلة: “يا حبيبى بحبك يا أطيب راجل فى العالم، ربنا يرحمك يا بابى وتكون فى الجنة إن شاء الله”.

وتابعت إيمى بالحديث عن صفات والدها حيث كان يتسم بالتسامح وطيبة القلب والاهتمام بمن حوله، وقالت: “على قد طيبتك وقلبك الأبيض ربنا يغفرلك ويطمنا عليك وتكون سعيد ومرتاح زى ما دايما كنت بتخلينا مبسوطين وعمرك ما زعلت حد، حتى اللى كان يجى عليك كنت بتسامحه فى وقتها و عمرك ما كلمت حد بطريقة وحشة أبدا أبدا، ودايما شايل هم كل اللى حواليك وحتى اللى بيشتغلوا معاك واحد واحد عارفين جمال شخصيتك وطيبتك”.

وتابعت: “أنا ودنيا عمره ما زعق لينا ولا كلمنا بطريقة تخوف حتى واحنا أطفال (راجل طيب طيب طيب أوي) يارب أشوفك تانى”.

إيمي سمير غانم

واختتمت إيمي كلامها بالدعوة لوالدها، وقالت: “اللهم إن سمير ابن فتحيه فى ذمتك، وحبل جوارك، فقه من فتنة القبر وعذاب النار، وأنت أهل الوفاء والحق، فاغفر له، وارحمه، إنك أنت الغفور الرحيم.. اللهم اجعل فى قبره بهجة و سرور يارب”.

دنيا سمير غانم

قبلها بساعات، شاركت شقيقتها الفنانة دنيا سمير غانم، بصورة في طفولتها مع إيمي ووالدها الفنان الراحل سمير غانم ووالدتها، عبر «فيسبوك» وتقول: «والله العظيم دعائكم هو اللي بيصبرنا ومخلينا نقدر نقف على رجلينا عشان نساعد مامي».

وتابعت: «هي لسة في العناية المركزة وماتعرفش حاجة عن بابي، حالتها لسة ماتسمحش إننا نقول لها خبر زي ده، شكرًا جدًا ربنا يخليكم لينا ويرحم بابي ويصبرنا على فراقه ويشفي مامي يارب».

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Amy Samir Ghanem (@amysamirghanem)

يذكر أن الفنان سمير غانم رحل عن عالمنا، منذ أكثر من أسبوعين، وذلك عن عمر ناهز الـ 84 عاما إثر تدهور حالته الصحية بعد إصابته بخلل فى وظائف الكلى.

يشار إلى أن عائلة سمير غانم تعيش فترة زمنية هي الأسوأ والأصعب، بعد رحيل الفنان سمير غانم، وبقاء دلال عبد العزيز في المستشفى تصارع أعراض ما بعد كورونا، فيما شفيت دنيا خلال شهر رمضان الماضي.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك