تستمع الآن

كاملة أبو ذكري تدعم شريف دسوقي بـ«طرف صناعي» بعد بتر ساقه

الثلاثاء - ٢٥ مايو ٢٠٢١

كشف الفنان مصطفى درويش عن تبرع المخرجة كاملة أبو ذكري بطرف صناعي للفنان شريف دسوقي على إثر خضوعه لعملية بتر في الساق صباح اليوم.

وعن أزمة شريف دسوقي وجه مصطفى درويش عبر صفحته على موقع “فيسبوك”، اللوم إلى نقابة المهن التمثيلية في أزمة شريف دسوقي لعدم وقوفها بجواره في أزمته، قائلا: “لا حول ولا قوة إلا بالله.. اللي حصل لشريف دسوقي ده حرام حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب”.

وأضاف مصطفى درويش: “لو كان حد وقف من النقابة اتحرك قبل ما يتعمل فيه الكارثه دي كان اتلحق بس للأسف النقابه قالت لبدرية طلبة لما استنجدت بيهم أصله مش عضو فمش هينفع نساعده من النقابة بس هنبقي نبعتلك مساعدة كده شخصية”.

وأكد: “طاب كنتم روحو هاتو شريف دسوقي وقولوا لينا ما كل المنتجين والممثلين معاهم فلوس يا جدعان وكله هيساعده ومحدش هيتأخر حتى كنا شوفنا حل قبل ما تحصل فيه الكارثة دي ويقطعوا رجله.. ويترمي في مستشفى أقل ما يقال عنها تحت السلم.. بجد اللي حصل ده حرام”.

وأضاف: “حقك عليا يا شريف سامحني والله ما كنت أعرف إنك في الحاله دي حقك عليا والله وقدام الجميع اهو والله ما هسيبك لحد ما أموت انت مسئول مني مسؤولية كاملة.. حقك عليا وحقك علينا كلنا”.

شريف دسوقي

وكشف عن تكفل المنتج جمال العدل بمصاريف المستشفى والعلاج، كما أن أعضاء مسلسل بـ”100 وش” سيتكفلوا بكل مستلزماته.

وتابع: “الأستاذة كاملة أبو ذكري جابت لـ شريف دسوقي طرف صناعي من أحسن شركة للأطراف الصناعية.. شكر لبدريه طلبه انتي بميت راجل انتي وناس إسكندرية”.

بتر القدم

كانت الفنانة بدرية طلبة، قد كشفت عن تعرض الفنان شريف دسوقي والشهير بدور “سبعبع” في مسلسل بـ”100 وش” إلى عملية بتر في الساق.

وكتبت بدرية طلبة على حسابها بموقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، إن شريف دسوقي أقدم على إجراء عملية جراحية أسفرت عن بتر قدمه.

وأضافت: “عن تجربة عيشتها مع بابا الله يرحمه صعب قوي بني آدم يفوق من البنج يلاقي جزء من جسمه مبتور وخصوصا رجليه ربنا يصبرك يا شريف ويقوي قلبك ويتم شفاءك على خير”.

وأوضحت بدرية طلبة: “للناس اللي بتتصل وبتبعت رسائل؛ علشان تطمن على الفنان شريف دسوقي، كان فيه جرح في رجله الشمال، وهو مريض سكر، حالته ساءت جدا، وبعد الفحوصات والأشعة والتحاليل؛ قرر الدكتور بتر الرجل من تحت الركبة، وهو خرج من غرفة العمليات، وحالته مستقرة الحمدلله، ادعوله ربنا يتم شفاه على خير”.

أول تعليق من شريف دسوقي

فيما شارك الفنان الكبير، الجمهور بمنشور علق من خلالها على المنشور الذي طرحته الفنانة بدرية طلبة قبل قليل، بشأن بتر قدمه.

وكتب “دسوقي” عبر صفحته على موقع “فيسبوك”: “قدر الله وما شاء فعل، الحمد لله على كل شيء”.

شريف دسوقي

شريف دسوقي يكشف حالته

وقبل عدة أسابيع، كان شريف دسوقي قد طرح عبر صفحته على موقع “فيسبوك” منشور أوضح من خلاله تفاصيل حالته الصحية بالكامل، وكتب الآتي: “اللي حصل إني أُصبت في رجلي أثناء تصوير أحد المسلسلات اللي مشوني منها، ويشهد على كدا كل اللي بيتعاملوا معايا.. اتصابت يومها بجرح صغير ومكنتش أعرف إني عندي سكر المهم روجت وجيت تاني يوم حسيت بدوخة قولتلهم ودوني المستشفى أفاجئ إن ولا واحد من المسلسل معايا باستثناء المنتج أحمد الجنايني وهو منتج فيلمي وقفة رجالة”.

وتابع: “عملت تحاليل واكتشفت إني عندي سكر وخبيت على الأستاذ أحمد الجنايني إني مصاب عشان معطلش التصوير بتاع فيلم وقفة رجالة الحمد لله نتاج تحملي ربنا كرمنا، خلصت الفيلم وداخل حجات تانية فوجئت إن الدنيا كلها بتقول مشّوا شريف من المسلسلات عشان بيخش مخمور وسكران.. أنا المتربي على مدرسة إسماعيل ياسين أنا مدرّب مادة التمثيل مستحيل أبقى نصاب، بطالب بحقي فقط لا غير إني أتعوض عن اللي حصل.. أنا مخدتش تلت أجري ومش عيب أٌقول كدا”.

شريف دسوقي تعرض لإصابة أثناء تصوير أحد الأفلام وبعد الفحوصات اكتشف أنه يعاني من مرض السكر في مرحلة متقدمة وبعد خلال 11 يوما أصيب بضغط وسكر وحمرة وقدم سكري.

يذكر أن شريف دسوقي حصل على جائزة أفضل ممثل من مهرجان القاهرة السينمائي الدولي عام 2018 بعد عرض فيلم “ليل خارجي”، كما أنه لفت الأنظار بدوره في مسلسل “بـ100 وش” الذي عرض في موسم رمضان 2020 ونال إعجاب الجمهور والنقاد على حد سواء.

 


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك