تستمع الآن

ياسين أحمد السقا يستنكر تعرضه للتنمر بسبب «الملك»: «اتشتمت بأبويا وأمي»

الأربعاء - ٠٧ أبريل ٢٠٢١

استنكر الفنان الشاب ياسين أحمد السقا تعرضه للهجوم والتنمر بعد منشور علق فيه على وقف تصوير مسلسل « الملك» الذي يشارك فيه.

تنمر شديد

وكتب ياسين السقا في «ستوري» عبر «إنستجرام»: «أنا في آخر 3 حاجات نشرتها تعرضت لتنمر شديد جدًا، أنا متعود على ده وعمري ما برد على شخص معين، وعمري ما هرد على أي شخص ومش هدي له الأهمية إني أرد عليه، اللي يعمل كده ده شخص حقود وربنا يسامحه».

وأضاف: «أنا عايز أقول إن الشعب للأسف بقى فيه من ده كتير، مش عيب أنك تقول رأيك، العيب أنك تشتم وتهين ناس بتتعب في شغلها، أنا آخر 3 أيام اتشتمت بأمي وأبويا وللأسف جدي الله يرحمه، حسبي الله ونعم الوكيل، ربنا يهدي كل مريض، زي ما قولت ربنا مش هيضيع مجهودنا، مسلسل الملك، إن شاء الله».

#نتفرج_بعدها_نحكم

كما شارك الفنان الصاعد في حملة #نتفرج_بعدها_نحكم التي أطلقها عدد من الفنانين وصناع الأعمال بعد وقف «الملك»، وقال عبر «إنستجرام»: « احنا بنعمل فن عشان نحكي حواديت عشان نسعد الناس ونسليهم ونخليهم يفكروا.. ماتحكمش على الجواب من عنوانه، من حقك تقرا الجواب كله وساعتها تحكم».

وتابع: «لو السوشيال ميديا تحولت لمحكمة فنية من حقها تمنع عرض أو توقف عمل مانعرفش بكرة هتحكم بإيه وممكن تظلم مين.

من حقنا نحلم من حقنا نتخيل من حقنا نغلط من حقك تشوفنا حتى لو هتنتقدنا، ومن حقك برضه ماتتفرجش بس مطلب المنع خسارة وقطع عيش وظلم، وأي فنان بينافس بشرف وأخلاق سيدعم زميله، وإحنا بندعم زمايلنا الشرفاء».

مسلسل الملك

وقف مسلسل الملك

وكان ياسين السقا كتب عبر صفحته على موقع «إنستجرام»، صورة مع الفنان عمرو يوسف والمخرج حسين المنباوي بعد قرار وقف تصوير مسلسل «الملك»، وعلق عليها: «أنا واثق في أنه ربنا عمره ماهيضيع مجهودنا أبدًا».

وتابع: «أنا فخور إني جزء من هذا العمل المشرف وفخور إن أنا بشتغل مع أستاذ عمرو يوسف والأستاذ حسين المنباوي وجميع الفنانين المشتركين في العمل وربنا كبير».

مسلسل الملك

وأصدرت الشركة المنتجة لمسلسل «الملك» بيانًا تعلن وقف العمل، وتشكيل لجنة عاجلة من مجموعة من المتخصصين في التاريخ والآثار وعلوم الاجتماع وذلك لمشاهدة المسلسل، ومراجعة السيناريو كاملا وإبداء الرأي بموضوعية ومهنية حتى لو ترتب على ذلك عليه عدم عرضه في رمضان القادم.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك