تستمع الآن

باحثة مصرية تُنتج إكسسوارات صديقة للبيئة من قشر البيض والمكسرات

الأربعاء - ١٧ مارس ٢٠٢١

أصبح إدخال المواد الصديقة للبيئة في كثير من المجالات والمنتجات أمرًا يشغل بال أصحاب الصناعات والمستهلك في نفس الوقت في ظل دعوات الحفاظ على البيئة حول العالم.

ومن هذا المنطلق طوّرت باحثة مصرية طريقة جديدة لصنع عدد من الكماليات والزخرفات والإكسسوارات من قشر البيض والمكسرات، وهذا في إطار بحثها للحصول على درجة الماجستير من الجامعة الألمانية بالقاهرة.

رانيا القلا
المصدر: رويترز

وبحسب وكالة «رويترز» التي حاورت الباحثة، فإن الباحثة المصرية رانيا القلا تجمع قشور البيض والمكسرات من المطاعم والمتاجر، وتطلب دائماً من أفراد أسرتها عدم التخلص من قشر البيض الذي تحتاج إليه بشدة، وتحولها إلى مسحوق، مع تسخينها إلى درجات حرارة معينة بحيث يمكن استخدامها لاحقاً في صنع المنتجات المختلفة.

رانيا القلا
المصدر: رويترز
رانيا القلا
المصدر: رويترز

وأوضحت «رانيا» أن الفكرة ليست وليدة اللحظة، مضيفة: «أنا كنت مستوحية الفكرة من أبي، بيجيب قشر المكسرات ونكسرها قبل الأكل عشان طعمها بيبقى أحلى وطازجة أكتر وكدا بنجيب الحاجات عضوي أكتر، متبقاش معلبة فيبقى أكل صحي، فكنت أما بشوفه بيكسرها وقد أيه صعب تكسيرها فبالنسبة لي معظم المكسرات هي القشر وقوية جداً وإن هي عاملة زي الخشب.. ليه محدش بيعمل بيها حاجة وأكتر حاجة بستخدمها هي الجوز.. عشان المخلفات اللي فيها أكتر من باقي المكسرات».

وأكدت: «هذه المادة عضوية ومن نباتات ففي النهاية لما بترجع للتربة فبترجع لأصلها تاني وتتحلل ودا الهدف الأساسي من وراها».


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك