تستمع الآن

عمرو سلامة يستنكر عدم تصوير أفلام عالمية في مصر: «Wonder Woman» صوّر مشاهد القاهرة في إسبانيا

الأحد - ٢٧ ديسمبر ٢٠٢٠

عبر المخرج عمرو سلامة عن استيائه من تصوير أفلام عالمية تحمل مشاهد لمصر في مواقع تصوير غير مصرية، واستشهد بفيلم «1984 Wonder Woman» الذي حمل مشاهد في القاهرة لكن تم تصويرها في إسبانيا.

Wonder Woman

وكتب عمرو سلامة عبر حسابه على «فيسبوك»: « تصوير الأفلام العالمية في مصر له مليون فائدة، فلوس، سياحة، فرص عمل، تطوير الكوادر والصناعة المصريين، دعاية للبلد، وله فوائد سياسية كمان، في مليون إقتراح قدم لكذا جهة، ولم تقابل باهتمام، اقتراحات زي: تسهيل تصاريح التصوير والرقابة، وجود جهة من الدولة تسهل العراقيل الإدارية كلها، تكون جهة واحدة مسؤولة عن كل التصاريح، منع المصاريف الخفية اللي تحت الطرابيزة، تأمين كامل لكل طاقم العمل، وغيرهم».

وتابع: «مصر بلد جوها أحسن من غيرها، أرخص نسبيا من دول ثانية كثير، فيها مليون طابع أثري ومعماري، الفرصة والله ذهبية، وبتضيع بدون أسباب مفهومة، ده مش بس الافلام اللي أحداثها بتحصل في مصر المفروض تتصور في مصر، ده لو في أحداث في دول ثانية شبهنا المفروض تتصور عندنا لإن ده هيكون أحسنلهم، ليه الأردن والمغرب وجنوب أفريقيا والصرب وإسرائيل جاذبين للتصوير وإحنا لأ؟ لا ويتصور فيهم كمان على إنهم بيصوروا في مصر».

فيلم«Wonder Woman 1984»، بطولة جال جادوت وكريس باين وروبن رايت وداني هوستون و الفيلم سيناريو وحوار ألان هاينبرج، وإخراج باتى جينكينز.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك