تستمع الآن

سمير غانم: رفضت دور مع عادل إمام قبل 20 سنة وهذه كواليس زيجاتي الثلاثة

الأحد - ١٣ ديسمبر ٢٠٢٠

تحدث الفنان سمير غانم عن زيجاته الاثنين قبل الفنان دلال عبد العزيز والدة ابنتيه دنيا وإيمي.

وقال سمير غانم في برنامج «السيرة» مع  الإعلامية وفاء الكيلاني إنه تزوج لأول مرة من فتاة صومالية في القاهرة خلال الحفلات التي كان يقدم فقرات فيها، موضحًا: «بنت حلال أوي ست ظريفة وحبوبة وعيالها اتجوزوا دلوقت ما شاء الله، عيالها مش عيالي، وكانت مجنونة بسمير غانم، بس اتجوزنا شهرين تلاتة».

وتابع سمير غانم عن الزيجة الثانية: «الجوازة التانية كانت كوميدي، كنت سهران عند ناس روحت لقيت نفسي متجوز، كانت صديقة واحدة اتحدتها قالت لها طب لو هو بيحبك يتجوزك، فاستفزتها واستفزتني، فاتصلت بصديق لها وجاب المأذون واتجوزنا، قعدنا أسبوع وطلقتها، بس كان فيه تفاهم إن الموضوع مش هينفع، لكن أنا اتاخدت خوانة، اتضحك عليا».

وعن زيجته الثالثة من الفنانة دلال عبد العزيز، قال: «دلال أسطورة لوحدها، أنا ما كنتش عاوز أتجوز، بس هي اللي نجحت الجوازة، هي مش سهلة، مخ وبتعرف تخطط مظبوط، وأنا حذرتها أنا أكبر منك بعشرين سنة قالت لي ما يهمك».

وأشار  الفنان سمير غانم إلى أن العلاقة بدأت بينهما في فيلمهما «يا رب ولد»، حيث كانا مجرد صديقين لكن المخرج وصناع العمل أذاعوا في الكواليس إشاعة عن ارتباط سمير غانم بفتاة ما، وهو ما استفز دلال عبد العزيز وظلت تلح عليه كي يخبرها من هي، موضحًا أن العلاقة تطورت بعد ذلك خلال مسرحيتهما «أهلًا يا دكتور».

وأوضح «غانم» أنه رفض دورًا مع الفنان عادل إمام في بداية الألفية بسبب صغر مساحة الدور لكنه عاد بعد 20 سنة ليقبل دور ضيف شرف في مسلسل «فلانتينو» معللّا أن شخصيته تغيرت طوال تلك السنين.

وقال سمير غانم إنه لم يتدخل في تفاصيل زواج ابنتيه دنيا وإيمي مؤكدًا: «صدّرت دلال علشان عندها حكمة وخبرة أكتر مني في الحاجات دي».

وأكد سمير غانم: «عمري ما فكرت أنافس حد أو حد ينافسني لأني كنت مقتنع إن كل واحد له لونه»، موضحًا عدة أسماء من الفنانين الكوميديين حالًا،قائلًا: «أحمد حلمي تحسي إنه دارس فن في الكوميديا، ومكي بعده على طول له ستايل تاني لذيذ، وهنيدي له حاجات بس في الأول وخصوصًا في المسرح»، ومن الجيل الجديد قال: «حمدي الميرغني واخد شوية من اللون بتاعي شوية، وكمان علي ربيع».


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك