تستمع الآن

صفاء جلال ترد على الانتقادات التي طالتها بعد نشر صورة مع ابنتها بـ«الحجاب»

الأربعاء - ٠٧ أكتوبر ٢٠٢٠

احتفلت الفنانة صفاء جلال بيوم ميلاد ابنتها بنشرها صورهما معًا، والتي قلما تظهر بصحبتها خلال لقطات مصورة، سواء بالمناسبات الفنية أو عبر مواقع التواصل الاجتماعي، وبينما أشاد الكثيرون بالصورة، ولكن الفنانة الكبيرة تلقت الانتقادات إثر اتجاه ابنتها إلى ارتداء الحجاب على عكس والدتها.

وقالت صفاء جلال معلقة على الصور بـ«فيسبوك»: «أمورتي الحلوة بقت طعمة ولها سحر كبير النهارده بنتي وأول فرحتي تمت 20 سنة كل سنة وإنتي طيبة يا قلب أمك»، وعايدها الفنان عمر عبدالعزيز قائلًا: «حبيب قلب مامي كل سنة وهي طيبة وعقبال 100 سنة وتشوفيها أحلى عروسة في الدنيا».

فيما ردت صفاء على الانتقادات التي طالتها، في تصريحات لموقع “مصراوي”، يوم الأربعاء: “ربنا بيبص لقلوبنا مش لشكلنا”.

وأضافت: “حجابي مش هيزودهم حاجة وعدم حجابي مش هيزودهم حاجة فكل واحد لو ظل في حاله وساب كل واحد علاقته بربنا هي اللي تحكم، ربنا بيبص لقلوبنا مش لشكلنا، زي ما بيقولولك توبي، التوبة محدش فيهم عارف علاقتي بربنا ما يمكن أنا أحسن من بنتي في علاقتي بربنا الموضوع مش مجرد طرحة الموضوع تعامل”.

وعن تأثير تلك التعليقات على ابنتها “سلمى”، أشارت: “سلمى شخصية سوية ومتصالحة مع نفسها وشايفة أن كل واحد فينا علاقته بربنا علاقة حب واحترام، وشايفة إن أمها ست بتصلي وبتقرا قرآن وبتعمل كل تعاليم دينها، لو بس الحجاب اللي ناقصها هو فرض ويمكن أنا مش قادرة أعمله دلوقتي ويمكن ربنا يهديني زي ما هما بيقولولي كأني مجنونة مثلا وماشية أضرب في الناس”.

وأردفت: “ممكن أكون ست محجبة وبأذي كل الناس اللي حواليا وممكن أكون ست مش محجبة ومبأذيش حد، وأنا الحمدلله علاقتي طيبة بالناس كلها لا بحقد على ولا ببص على اللي في إيد حد ولا بنم على حد ولا حتى بحط حد في دماغي”.

من ناحية أخرى، كان أخر أعمال صفاء جلال مشاركتها في مسلسل “بخط الإيد”، بطولة أحمد رزق، وسوسن بدر، ويسرا اللوزي، وإيمان العاصي، وسوسن بدر وتأليف هالة الزغندي، وإخراج ‏شيرين عادل.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك