تستمع الآن

رانيا محمود ياسين: والدي كان مصابا بدرجة خفيفة من درجات الزهايمر

الخميس - ٢٢ أكتوبر ٢٠٢٠

حرص الثنائي رانيا محمود ياسين، وأميرة مختار ابنة الفنانة رجاء الجداوي، الرد على التقارير التي أشارت إلى اندلاع خلاف بينهما خلال عزاء الراحل محمود ياسين، والذي رصدته عدة كاميرات تواجدت في المكان.

وكتبت أميرة عبر حسابها بموقع “فيسبوك”: “من كام يوم اتكتب إن في خلاف بيني وبين صديقتي رانيا محمود ياسين وده ملوش أصل من الصحة وتداولوا بعض الفيديوهات من العزاء وكانت تبدو فيه إن رانيا منفعلة، لكن الحيقيقة إن رانيا كانت منفعلة علشاني لما كتب مش عليه وأنا ورانيا لسه قافلين مع بعض التليفون وبنسأل بعض وهو إيه اللي بيحصل ده”.

وردت رانيا محمود ياسين على ما كتبته أميرة مختار، كاتبة: “صحيح أنا مش رايقه للرد على اللي اتقال عليه بافتراء الأسبوع الماضي لأن حزني مش مخليني أفكر في حاجة غير بابي، لكن شكرا يا أميرة إنك وضحتي للناس الحقيقة وإني كنت زعلانة علشانك لأن في ناس تجاوزوا معاكي لما كتبتي بوست وإني مكنتش زعلانة منك لكن عليكي، ربنا يهدي الناس الغريبة دي،

” أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ”.

كما ردت رانيا، على تعليق من إحدى متابعينها عبر “إنستجرام”، طالبتها فيه بتوضيح حقيقة خلافها مع أميرة مختار ابنة الفنانة رجاء الجداوي على خلفية ذكر الأخيرة إصابة الفنان محمود ياسين بالزهايمر.

وقالت “رانيا”: “أبويا كان عنده الله يرحمه درجة خفيفة من درجات الزهايمر، بمعني أنه كان عنده ضعف في الذاكرة القريبة لأنه لأخر لحظة فاكرنا كلنا عارف هو مين، بيعرب الكلمة لو سمعها غلط يقول الصح بتاعها وعلشان كدة أميرة يا حبيبتي وطنط رجاء الله يرحمها فرحت وبكت لما لقيته عارفها”.

وأضافت: “لأن الناس كانت فاهمة أن المرض تمكن منه وده مش عارف حد، مش حقيقي خالص والمرض عمره ما كان عيب ولا حرام الله يرحمه ويغفر له ويسكنه فسيح جناته وده لتوضيح فقط، وادعوله وادعولي يربط على قلبي وقلب أسرتي كلها”.

 

View this post on Instagram

 

صحيح انا مش رايقه للرد علي الي اتقال عليه بفتراء الاسبوع الماضي لان حزني مش مخليني افكر في حاجه غير بابي لكن شكرا يا اميره انك وضحتي للناس الحقيقه واني كنت زعلانه علشانك لأن في ناس تجاوزوا معاكي لما كتبتي بوست واني مكنتش زعلانه منك لكن عليكي ربنا يهدي الناس الغريبه دي يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ”🙏🙏🙏

A post shared by Rania Yassin (@raniayassin10) on

كانت أميرة مختار قد كشفت عن موقفً مؤثراً لوالدتها مع الفنان الراحل محمود ياسين بعد فترة من إصابته بمرض الزهايمر.

وكتبت أميرة، عبر حساب والدتها التي تتولى إدارته بموقع وتطبيق “إنستجرام”: “الله يرحمك يا أنكل محمود.. دخلت على مامي يوم، لقيتها سعيدة جدًا وبتعيط وبتقول لي محمود افتكرني وكلمني .. كانت فرحانة جدًا، وقعدت تدعي له بالشفاء من الزهايمر ووصفته بأنه مرض قاسي .. الله يرحمه رجل محترم ..إنا لله وإنا إليه راجعون”.

وأقيمت جنازة الفنان محمود ياسين بمسجد الشرطة بالشيخ زايد، وحرص عدد كبير من النجوم على الحضور وتقديم المواساة لأسرة الراحل.

محمود ياسين متزوج من الفنانة شهيرة، وأنجبا الممثل عمرو محمود ياسين والممثلة رانيا محمود ياسين والتي تزوجت الممثل محمد رياض.

وفى رصيد محمود ياسين أكثر من 150 فيلما حصد خلالها لقب “فتى الشاشة الأول”، حيث كان من بين أبرز نجوم جيله وسامة.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك