تستمع الآن

«حفلت على نفسي قبل ما يتحفل عليّ».. شريف منير يوضح هدفه من تعليق صورته مع «السقا» و«رزق»

الثلاثاء - ٠١ سبتمبر ٢٠٢٠

كشف الفنان الكبير شريف منير السبب وراء كتابته “بوست” به سخرية في تعليقه على صورته التي نشرها رفقة الفنانين أحمد السقا وأحمد رزق، خلال تواجدهما في إحدى القرى السياحية لقضاء إجازة الصيف على البحر.

وقال منير في تصريحات نقلها موقع “ET بالعربي”، يوم الثلاثاء: “أنا كنت قاصد أكتب البوست بهذه الطريقة وكنت عارف إنه هيتسبب في حالة من الجدل، وكنت متوقع الناس البايخة هتقول الكلام اللي أنا قولته فأنا حفلت على نفسي قبل ما يتحفل عليّ”.

وأضاف: “أنا بعمل كده مخصوص عشان بنضف صفحتي من الناس البايخة وبعمل بلوك لكل الناس اللي بتضايقني بتعليقاتها، كنت عارف الناس هتقول طبعاً انتوا حاسين بحاجة الناس تعبانة ورايحين تسافروا وكأننا مش المفروض تريح نفسك شوية”.

وتابع: “اتشتمت بأمي وأبويا، ومنها حد بيقول فين النجوم دول؟ بقول له لا اتفلق إنت حر”.

وعن تخوفه من هذه البوستات بأنه يخسر جمهوره، أوضح: “اللي هخسره عشان ده ضايقه ميفرقش معايا بالنسبالي خسارة الناس اللي هتعلق بهذه الطريقة مكسب، لأن في ناس تانية علقت تعليقات كويسة جدا منها حقك تنبسط وتغير جو وتريح أعصابك، هو حد عارف أنا طول السنة كنت بعمل إيه وحد عارف تعبت أد إيه في رمضان اللي فات فمن حقي أريح أعصابي شوية”.

ووجه منير، رسالة لكل الذين علقوا تعليقات سلبية، قائلا: “لو كنت صاحبي وقلت لك تعالى أقعد يومين في الإسكندرية هتقولي لأ؟.. فهما ناس عندهم ازدواجية في الشخصية وناس بيحبوا دايما يغلطوا في البشر والناس اللي من النوع ده أنا بحب وبتعمد أخسرهم”.

وكانت الصورة التي نشرها منير وتجمعه بالنجمين أحمد السقا وأحمد رزق، أثارت تفاعلا كبيرا عبر مواقع التواصل الاجتماعى، خاصة عبر صفحته الرسمية على إنستجرام، إلا أنه تعرض لانتقادات وإساءات من قبل بعض متابعيه، وذلك بعدما كتب منير على الصورة :”آدى يا سيدى الفنانين .. عايشين فى الفتّة .. وبيصيفوا .. ولا حاسين بالناس ولا حاسين بحاجة .. وسايبين الناس فى الحر والقرف .. حرام عليكم .. حِسوا بالناس .. حسبى الله ونعم الوكيل فيكم يا فنانين”.

ورد الفنان شريف منير على الذين هاجموه، قائلا :”كل الناس إللى شتمت أو مُستفزة من كلامي ومش طيقاني.. أنا مبسوط جداً منهم .. لانهم بيدّوني فرصة عظيمة أنضّف بيها صفحتي من القاذورات والسفالة إللي بيقولوها.. أنا بتّريق على نفسي أنا طبعاً حُر.. بس المقصود إني أفلتر … البشر من الحاقدين أصحاب النفوس الشريرة “.

وتابع :”أما الناس إللي شتمت بألفاظ خارجة.. فمعروف عني.. سكرين شوط ثم بلاغ لمكتب النائب العام وأريح دماغي .. والمباحث يجيبوهم براحتهم ووقت ما ربنا يأذن ..إوعوا تفتكروا إني بزعل أو بتنرفز .. إطلاقًا ..تحياتي للمحترمين (بس)، جمهوري الحبيب المحترم”.

وفي يونيو الماضي، تعرض بنات الفنان شريف منير لحملة تنمر عبر منصات السوشيال ميديا بعدما نشر صورة لهم على حسابه الرسمي عبر إنستجرام، وأكد الفنان شريف منير أنه تعرض لهجوم شديد على السوشيال ميديا، حملت شتائم بذيئة وألفاظ خارجة، ولكنه كان دائم التجاهل لمثل هذه الأمور ويكفتى بعمل حذف لمتابعه الذى تطاول عليه، وتابع: “تجاهلت ردود الفعل السخيفة والجارحة كثيراً.. تنازلت كثيراً جداً على السوشيال ميديا.. وعندما رأيت تأثر ابنتى الصغيرة بالشتائم البذيئة لأمها فعلت ما فعلت”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك