تستمع الآن

مجدي الهواري عن تكريم مؤمن زكريا: «كانت فكرة أحمد عز».. والطبيب المعالج للاعب يتحدث عن مرضه النادر

الأحد - ٢٣ أغسطس ٢٠٢٠

شدد المخرج مجدي الهواري، على أن موقف الفنان أحمد عز مع مؤمن زكريا، نجم النادي الأهلي، والذي تم تكريمه مؤخرا خلال عرض مسرحية “علاء الدين”، كان مؤثرا جدا.

وانتشرت صورا وفيديو لحضور مؤمن زكريا خلال حضوره العرض وتكريمه، وتعاطف الكثيرون بسبب حالته، التي أثرت لحد ما على حركته.

وقال الهواري خلال مداخلة هاتفية في برنامج “المساء مع قصواء”، إن هذا دور الفن المصري تجاه جمهوره العظيم وهو تقييم مثل هذه الحالات الإنسانية، مؤكدا أن التكريم جاء بناء على فكرة الفنان أحمد عز، حيث وجد مشاركته في حضور المسرحية سيساعد على دعمه نفسيا فى مواجهة أزمته الصحية الأخيرة.

وشدد على أن تكريم مؤمن لم يكن غرضه الدعاية أو الترويج للمسرحية، لأن العمل ناجح بالفعل ويحقق إيرادات كبيرة، مشيرا إلى أن مؤمن لاعب كبير ويستحق التكريم لأنه “فنان” فى مجاله على حد وصفه، موضحا أن فريق المسرحية لا يستحق الشكر على موقفه من تكريم مؤمن زكريا لأنه واجب علينا.

وأوضح مجدي الهواري أن الكابتن مؤمن زكريا أمتع الكثير من الجماهير العريضة سواء من جماهير ناديي الأهلي والزمالك.

وكنا الهواري قد علق على الصور، عبر حسابه، قائلا: “في كلمتين من قلبي عايز أقولهم يا جماعة، أولا: عن الإنسانية الحقيقة أنا متفائل لأن الناس لسه عندها استعداد تتحمس وتشارك وتتفاعل في أي حاجة فيها فعل وعمل إنساني، بس مستغرب أن بعض الناس شايفة الموضوع جديد على الفن.. لا خالص! يا جماعة هو ده دور الفن.. لأنه ببساطة هو الحياة والحياة من غير الإنسانية مش حياة.. يا ريت نتذكر أن رسالة الفن مش بسيطة وسهلة زي ما بعض الناس فاكرة لا دي ضرورية ومهمة جدا لأنها باختصار واجبة الحدوث”.

وأضاف: “الحمدلله أهو كان مبسوط وسعيد بالعرض وتكريمه يبقي كده جون لينا الحمد لله، يعني بعد موقف إمبارح اللي هو واجب علينا للنجم مؤمن زكريا، لما اتحاد الكورة يقرر يعمل ممر شرفي له في مباراة القمة النهارده بعد اللي حصل إمبارح!! كده احنا عملنا دورنا.. ده دور الفن ياجماعة بس اللي يفهم”.

وتابع: “ثانيا الحراق مؤمن زكريا.. حبيب القلوب.. والله ده أقل حاجة نقدره بيها، قلوبنا معاه كانت بتتقطع إمبارح عليه، ربنا يشفيه ويرجعه تاني يمتع جمهوره وكلنا ندعيله، كل فرقة علاء الدين إمبارح كانت بتعمل دورها في المجتمع برسالة حب من الفن المصري إلى الإنسانية.. اطمنت إننا لسه عايشين والله يا جماعة لما الناس قامت تصقف ربع ساعة علشان بتقدر مؤمن زكريا”.

واختتم: “تحياتي لكل أعضاء فرقة علاء الدين اطمنت على قلوبكم كل فرقة علاء الدين لما بكيتم اتقطعت قلوبنا.. الحمد لله على نعمة الإحساس”.

 

View this post on Instagram

 

صباح الخير .. في كلمتين من قلبي عايز اقولهم ياجماعة🙏🤗 اولا : عن الانسانية الحقيقة انا متفأل لان الناس لسه عندها استعداد تتحمس وتشارك وتتفاعل في اي حاجة فيها فعل وعمل انساني ، بس مستغرب ان بعض الناس شايفة الموضوع جديد علي الفن .. لا خالص ! ياجماعة ده هو ده دور #الفن .. لانه ببساطة هو #الحياة والحياة من غير الانسانية مش حياة .. ياريت نتذكر ان رسالة الفن مش بسيطةوسهلة زي مابعض الناس فاكرة لا دية ضرورية ومهمة جدا لانها بختصار واجبة الحدوث . وبتحرك قلوب . ومسئولة عن اسعاد الناس وتقديرهم ..والحمد لله اهو كان مبسوط امبارح وسعيد بالعرض وتكريمه يبقي كده جون لينا الحمد لله 🙏🙏 يعني بعد موقف امبارح اللي هو واجب علينا للنجم #مؤمن_زكريا كريا لما اتحاد الكورة يقرر يعمل ممر شرفي له في مبارك القمة النهارده بعد اللي حصل امبارح !! كده احنا عملنا دورنا .. ده دور الفن ياجماعة بس اللي يفهم 😉 ثانيا : الحراق #مؤمن_زكريا كريا . حبيب القلوب . والله ده اقل حاجة نقدره بيها . قلوبنا معاه كانت بتتقطع امبارح عليه . ربنا يشفيه ويرجعه تاني يمتع جمهوره وكلنا ندعيله 🙏 كل فرقة علاء الدين امبار ح كانت بتعمل دورها في المجتمع برسالة حب من الفن المصري الي الانسانية .. اطمنت اننا لسه عايشين والله ياجماعة لما الناس قامت تصقف ربع ساعة علشان بتقدر #مؤمن_ذكريا وقلوبها معاه حاجة جميلة من #جمهور واعي مثقف محب للفن ويقدر الاخر الفنان تحياتي له 🙏😍 وتحياتي لكل اعضاء فرقة علاء الدين اطمنت علي قلوبكم كل فرقة #علاء_الدين لما بكيتم اتقطعت قلوبنا .. الحمدلله علي نعمة الاحساس . 🙏 شكراً فرقة علاء الدين ربنا يجعل ديماً قيمة الانسانية في قلوبكم وتكونوا ديما سفراء الفن المصري ثالثا :وشكرًاللنجم #احمد_زاهر حضوره والكلام الحلو اللي قاله عن العرض ♥️♥️🙏 تحية منا وحب واحترام وتقدير منا #شابووو #احمد_عز #محمد_ثروت #تارا_عماد #كريم_عفيفي #هشام_اسماعيل #سامي_مغاوري #محمد_جمعه #مسرحية_علاءالدين #مؤمن_زكريا #CairoShow شكرا فعلاً #كايروشو ♥️

A post shared by Magdy Elhawary (@magdyalhawary) on

 

من جانبه، كشف الدكتور محمود حميدة، أستاذ طب المخ والأعصاب، والذي كان أول من بدأ معالجة مؤمن زكريا، نجم النادي الأهلي، والذي ظهر مؤخرا بحالة صعبة لإصابته بمرض نادر في الأعصاب.

وقال حميدة، في تصريحات تلفزيونية، يوم الأحد: “التصلب الجانبي الضموري، هو مرض من الأمراض غير الشائعة للجهاز العصبي وليس من الحالات التي نراها يوميا، وتقريبا 5 آلاف حالة يمكن يتشخصوا كل سنة حول العالم، وهذا من رحمة ربنا”.

وأضاف: “لأن المرض يصيب الخلايا العصبية والحركية اللي موجودة في المخ والحبل الشوكي، وبالتالي هذه الخلايا جزء منها يضمر وتؤدي إلى ضعف وضمور في العضلات وتبدأ بسيطة وخفيفة وأعرض لا تلفت نظر المريض وتخدع، حتى الطبيب الذي يراه في البداية، ولكن لما يتقدم المرض الصورة تكون أكثر وضوحا”.

وتابع: “اللي مصعب المرض إننا مش عارفين سبب يقيني له، ولكن فيه نظريات متعددة منها العوامل الوراثية وهذه مش كثرة، وأيضا تأثيرات العوامل البيئية ولكن كلها افتراضات ولم نقدر نثبت 100% سبب الإصابة به، وفيه أبحاث قالت ممكن يكون هناك خلل في جهاز في المناعة، أو اضطراب في مواد كيماوية معينة في الجهاز العصبي وهي مادة تؤثر على خلايا المخ الحركية تأثير سلبي، وكان الملفت سنة 91 في حرب الخليج إنهم وجدوا مجندين كثر ظهر لديهم المرض أكثر من غيرهم في أماكن أخرى، وأشهر من أصيب بهذا المرض لاعب بيسبول في أمريكا اسمه لو جريج”.

وأردف: “مثل هذه الأمراض تعمل عليها أبحاث ودراسات تكلف المليارات كل سنة على أمل تواجد دواء، ونذكر مثلا في وقت من مصابا بـ(فيروس سي) لم نكن نقول له ولكن فجأة وجدنا له 4 أدوية ويشفي شفاء كاملا وليس مجرد مسكن، والدعم الاجتماعي والنفسي للمريض يقلل جدا تدهور المرض”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك