تستمع الآن

بعد هجومها عليه.. عفاف مصطفى تعتذر لعبد الرحمن أبو زهرة: «هو فى أب بيزعل من ولاده؟»

الإثنين - ٢٠ يوليو ٢٠٢٠

اعتذرت الفنانة عفاف مصطفى للفنان عبد الرحمن أبو زهرة، بعد منشور سابق لها يتهمه بالتنمر في كواليس تصوير الأعمال.

وكتبت الفنانة عفاف مصطفى عبر «فيسبوك»: «من قلبى بقول لحضرتك . ماتزعلش … هو فى أب بيزعل من ولاده ؟ صحيح حضرتك اب حمش بزياده وده يحسب لحضرتك مش ضدك .. حضرتك قيمه وقامه وتاريخ ورمز فنى كبير ربنا يبارك فى عمرك ويعطيك وافر الصحه . ما كنتش أدرك الموضوع يوصل كده .. أنا كتبت البوست فى لحظة إسترداد ذكريات من شغلى . وخرجت من المنزل دون ان اتابع النت وعلى ما رجعت وحق الله لقيت الدنيا بقت كده وحذفته مع اول مكالمه من السيد النقيب الدكتور اشرف زكى .. ماتزعلش بقولها لحضرتك مرات ومرات .. حقك عليا يا كبير يا قيمه وقامه .. اديك شفت بعينك قد إيه حب الكره الارضيه ليك . ربنا يديم عليك زخم الحب والعرفان وقيمتك الكبيره عند محبيك وجوه القلوب».

كما أوضحت في منشور آخر: «تقديرى للسيد الدكتور / اشرف زكى ولطلبه منى حذف البوست وعدم ذكر تفاصيل بالتحديد إحترمت ذلك لتقديرى لسيادته ولقيمة نقابتى الموقره وولائى لها و لكى لا يتوسع الموضوع أكتر . وقررت من الان عدم الخوض مرة اخرى فى هذا الموضوع على مواقع التواصل كى ينتهى الموضوع ويتنسى نهائى لانى لم أدرك انه هيوصل لكده».

وأصدرت نقابة المهن التمثيلية، بيانًا للرد على الإساءات التي طالت الفنان عبد الرحمن أبو زهرة مؤخرًا من قبل عدد من الفنانات، بعد تصريحات أعلن فيها معاناته من عدم المشاركة في أعمال فنية.

وأشارت نقابة المهن التمثيلية في بيان، إلى أن الفنان عبد الرحمن أبو زهرة هو أحد رموز فن التمثيل العربي، مشددة على أنه أبدع في تقديم أصعب وأروع وأمتع وأعمق الأدوار التمثيلية في أعماله الفنية على مدار مشواره الفني الطويل سواء في المسرح بيته الأول أو السينما أو التليفزيون.

وأوضح نقيب المهن التمثيلية الدكتور أشرف زكي، أن أبو زهرة قيمة كبيرة في الفنية تعلمنا ومازلنا نتعلم منها قيم الإبداع الراقي.

جاء هذا بعد بوست انتقدت فيه عفاف مصطفى تعامل الفنان عبد الرحمن أبو زهرة في كواليس تصوير الأعمال، قائلة: «مفيش ممثلة سلمت من لسانك ولا انتقاداتك طول الوقت، جاى دلوقتى تقول شغلوني وجربوني، طب مش تغير من نفسك أولا»، لكنها حذفته بعد ذلك.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك