تستمع الآن

«الجامعات إجازة والسماء تبكي عليك وبلدك قوية».. حفيد حسني مبارك ينعيه بكلمات مؤثرة

الخميس - ٢٧ فبراير ٢٠٢٠

حرص عمر علاء مبارك، حفيد الرئيس الراحل محمد حسني مبارك، على نعيه بكلمات مؤثرة من خلال نشره صورة تجمعهما عبر حسابه على “إنستجرام”.

وقال عمر علاء: “مصر كلها تمطر يوم وفاتك كأن سماءها بتعيط عليك.. والجامعات والمدارس كلها إجازة كأنها أعلنت الحداد عليك.. وتموت في أول يوم من أيام رجب كأن ربنا بيفيض من فضله وكرمه عليك، ووفاتك بعد أسبوع واحد من براءة أولادك اللي كانوا بيبروك وبيعطفوا عليك”.

وأضاف: “تموت موتة كريمة على سريرك لا مسجون ولا مقتول ولا معتدى عليك، وربنا يطول في عمرك لحد ما تشوف بلدك قوية وعفية وكل أعدائك في السجون اللي تآمروا عليك”.

وتابع: “وفجأة ملايين المصريين يحزنون ويِرثونك ويدعون لك بالخير ويترحمون عليك.. ويتعملك حداد رسمي وجنازة عسكرية وكبار القادة والوفود يصلون عليك”.

View this post on Instagram

مصر كلها تمطر يوم وفاتك كإن سماءها بتعيط عليك و الجامعات و المدارس كلها أجازة كإنها أعلنت الحداد عليك و تموت في أول يوم من أيام رجب كإن ربنا بيفيض من فضله و كرمه عليك و وفاتك بعد أسبوع واحد من براءة أولادك اللي كانوا بيبروك و بيعطفوا عليك و تموت موتة كريمة على سريرك لا مسجون و لا مقتول و لا معتدى عليك و ربنا يطول في عمرك لحد ما تشوف بلدك قوية و عفية و كل أعداءك في السجون اللي تآمروا عليك و فجأة ملايين المصريين يحزنوا و يِرثوك و يدعولك بالخير و يترحموا عليك و يتعملك حداد رسمي و جنازة عسكرية و كبار القادة و الوفود يصلوا عليك

A post shared by عمر علاء مبارك (@omaralaamubarak) on

وتم تنظيم جنازة عسكرية ورسمية للرئيس الراحل حسني مبارك، يوم الأربعاء، بحضور الرئيس عبدالفتاح السيسي، وعدد من كبار رجال الدولة والشخصيات العامة، ووفود عربية وأجنبية.

كما أن رئاسة الجمهورية نعت مبارك الذي وافته المنية أمس؛ “لما قدمه لوطنه كأحد قادة وأبطال حرب أكتوبر المجيدة”، معلنة حالة الحداد العام في جميع أنحاء الجمهورية لمدة 3 أيام.

ووصفته القيادة العامة للقوات المسلحة بأنه “ابن من أبنائها، وقائد من قادة حرب أكتوبر المجيدة”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك