تستمع الآن

«أنت ماتعرفش السلم الموسيقي من سلم بيتك».. عمرو مصطفي يشن هجوما عنيفا على محمد رمضان

الأحد - ٢٣ فبراير ٢٠٢٠

شن الملحن الكبير عمرو مصطفى، هجوما على تصريحات محمد رمضان خلال حلقة الأخير مع وائل الإبراشي على التلفزيون المصري، بأن السبب وراء الهجوم عليه الفترة الأخيرة هي حرب ممنهجه يقودها مطرب مصري شهير، وأشار إلى أن المحامي الذي تكفل بقضية الطيار الشرارة الأولى في الحرب على محمد رمضان هو محاميه.

كان رمضان قال خلال لقاء في برنامج “التاسعة” مع وائل الإبراشي، إن محامي مطرب كبير وراء حملة ضده لأنه موكل الطيار في ذات الوقت.

وقال مصطفى في رده على رمضان عبر حسابه على فيسبوك، بعدما نشر صورة لتعليق الشاعر تامر حسين على نفس التصريحات: “أنا رضيت تقول نمبر وان على الممثلين الساكتين عن التجاوزات بتعتك ماشي ملناش دعوه لكن عند الغناء والموسيقي بلاش علشان هتزعل الموسيقى والغناء وعمرو دياب تحديدًا خط أحمر وهو أنت بتمتهن مهنة أو ليك فيها عشان أي حد في المهنة يغير منك ويحاربك يابني أنت ماتعرفش السلم الموسيقي من سلم بيتك”.

وكان الشاعر تامر حسين علق على ما كتبه المحامي أشرف عبد العزيز، ليرد على الفنان محمد رمضان بعدما اتهمه أنه وراء حملة الطيار أشرف أبو اليسر ضده.

وكتب حسين عبر حسابه: “الحقيقة مش عارف إحنا بقينا نستحل نتهم الناس بالباطل إزاى؟ وهل يُعقل راجل مُتربع على قمة الغناء 30 سنة ومطرب وبيغنى ويسلطن ومواكب ومتطور وشايل صناعة بحالها على كتافه ومشرف مصر بقاله سنين بسيرته وأعماله ونجاحاته وقدوة بجد للشباب ومختلف الأجيال والأعمار ومطرب كبير”

وتابع: “مش بيقول (راب) ولا دخيل على الشُغلانة حايفكر يمنع ممثل أو مؤدى من الغُنا أو حايحاربك مثلاً.. ياجماعة اتقوا الله واعقلوا اللى بيتقال الناس مش حاتتعاطف مع الهزى ده الناس بتشمئز من الكلام اللى مفيهوش ريحة المنطق.. وربنا يهدى”.

وأكمل: “أدى رد محامى المطرب عمرو دياب على الاتهام الباطل، ياريت يا أستاذ يا للى بتتهم الناس بالباطل نحافظ على رموزنا الحقيقين والمؤثرين بالإيجاب ونجومنا الكبار اللى فاضلين لنا عشان لما تبقى حضرتك ناجح 30 سنة على التوالى نتشرف بيك وبإنجازاتك وبسيرتك ونقف ضد اللى يمسك بكلمة.. الكبير له مقامه واحترامه وتقديره … وياريت ننجح بشرف”.

كان رمضان قال في لقائه مع الإبراشي “الوسيط اللي بيني وبين الطيار أشرف أبو اليسر قاله نقعد ونحل الموضوع، فرد عليه الطيار أتكلم مع المحامي بتاعي، واكتشفت ان المحامي ده هو نفسه محامي مطرب كبير جدًا، وقلت أكيد صدفة، وبعدين لقيت الإنذار اللي مبعوت لنقابة الممثلين والموسيقيين من محامي آخر وهو أيضًا محامي لنفس المطرب، ويطالب بإيقافي عن التمثيل والغناء، وواحد منهم الأستاذ أشرف عبدالعزيز اللي طالب بإيقاف الحلقة النهاردة، وكان خصم ضدي من كام سنة في قضية مع إم بي سي وكان واخد حكم غيابي للتشهير بيا والحمد لله عملت استئناف والقضاء انصفني”. وعندما سأله الإبراشي “قصدك عمرو دياب”، رد رمضان “بدون ذكر أسماء”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك