تستمع الآن

شهيرة تدافع عن خلع الحجاب: «كبرت ومن حقي اتخفف مع الاحتفاظ بالحشمة»

الإثنين - ٢٣ ديسمبر ٢٠١٩

جدل واسع أثارته الفنانة شهيرة مؤخرًا، بعد ظهورها من دون حجاب في أكثر من مناسبة اجتماعية، ما سبب لها هجوم كبير من مستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي، قبل أن تدافع عن نفسها في أحد المنشورات على “فيسبوك”.

كانت المخرجة هالة خليل، قد نشرت صورة للفنانة شهيرة من دون حجاب، حيث ظهرت بشعر أصفر في إحدى المناسبات التي حضرتها الفنانة الكبيرة مع إيمان يسري، المتخصصة في الشعر المستعار.

وعلقت هالة خليل، على صورة شهيرة، قائلة: مبروك شهيرة.. حمد الله على السلامة”، قبل أن يعلق أحد المتابعين لهان قائلا: “الفكره تلبس الحجاب أو تقلعه مش فارق كل واحد هيتحاسب قدام ربنا محدش هيحاسبها غير ربنا.. أنا عندي مشكلة واحدة، شهيرة كانت متزعمة جلسات الفنانات الدينية واللي كانت سبب في حجاب نص الفنانات اللي اتحجبو إن لم يكن اكتر”.

وتابع: “طلعت تدعو الناس للهدايه على شاشة اقرأ وقدمت برامج دينية وعملت داعية إسلامية، مش من حق الناس تتصدم فيها لما تشوف ده ومش من حقها تعلق وتعترض.. ولا هو الاعتراض ع الشعراوووي بس”.

وعلقت شهيرة، على تدوينة المتابع، قائلة: “أستاذ محمد انا لما كنت بتكلم مع البنات عمري ما قلت لحد اتحجبي لأن مش معقول حد يختصر الدين في إيشارب او غطاء الرأس الدين أكبر من كده بكتير ليه هنختصر الدين في الجزئية دي انا كنت بحبب الناس في ربنا ورقق قلوبهم في معاملاتنا مع بعض لأنه ده اللي هنتحاسب عليه يوم القيامه لأن دي حقوق ومظالم للأسف ربنا مش هيسامحنا فيها، ولا بد أن نتسامح بها في الدنيا قبل الحساب لأنه سيبقي عسير اما حق ربنا علينا من عبادات وطاعتا ستكون اسهل لأننا مع الغفور الرحيم”.

وتابعت: “كون أنهم كانوا بيتأثروا بيا والبعض مش الكل.. كانوا شايفين الطاعه والدين في غطاء راس وبس للأسف وماأكثرهم وديننا عظيم حرام أن نختصره هكذا.. هذا شيئ والشيء الآخر انني محجبة من ٢٧ سنة وبرغم ذلك انا طول عمري معتدلة في ملابسى سواء في أعمالي أو حياتي العادة وأنا كبرت ومن حقي اتخفف مع الاحتفاظ بالحشمة وانا الحمدلله لما تخليت عن غطاء الرأس لم أتخل عن الحشمة والاحترام والكل يشهد لى بذلك”.

وأكملت: “الحقيقة أول مرة اعمل كومنت في الموضوع واتطرق في الحديث هكذا ليا كلمة أخيره للناس اللي هاجموني هنا، أحب أقولهم اني أخدت جوايز كأحسن ممثلة كتير وتكريمات في مهرجانات وأهم جايزة هي احسن ممثلة من الدولة ومن رئيس الجمهورية في عيد الفن”.

واستطردت شهيرة: “والله مانا عارفه ايه اللي خلاني اكتب دا كله بس كلمه أخيرة كل اللي اتعدوا عليا هنا مش مسمحاهم ده غير اني خدت منهم حسنات فبشكرهم عليها وليا مظلمة عندهم يوم القيامة شكرا محمد شوقي انك كنت سبب أني اقول اللي في نفسي مش كله اللي في نفسي يعني بس جزء يعني”.

كانت الفنانة شهيرة، قد أشارت إلى أنها قررت العودة للتمثيل مرة أخرى، حيث إنها بصدد التوقيع مع شركة إنتاج للعودة للوسط الفني بعد فترة غياب كبيرة، في يونيو من العام الماضي.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك