تستمع الآن

محمود العسيلي يعلق على انتقادات «فيديو الواسطة»: «فاهمين الموضوع غلط»

الأربعاء - ١٧ يوليو ٢٠١٩

انتقادات عنيفة واجهها الفنان محمود العسيلي، بعد انتشار فيديو له عبر مواقع التواصل الاجتماعي سواء “فيسبوك” و”تويتر”، بعدما رفض طلب من معجب بالتصوير معه.

وانتشر فيديو لعسيلي، خلال أحد الحفلات الفنية التي أحياها مؤخرًا، وهو يرد على طلب معجب طلب منه التقاط صورة، قائلا: “حضرتك جامد جدًا، معاك واسطة أو حاجة كده، ولا بتحبني وكل الناس دي بتكرهني”.

وتابع العسيلي: “لو اتصورت مع حضرتك مش للازم إني أتصور مع الناس دي كلها؟ صح ولا أنا غلطان؟”.

وانهالت الانتقادات على العسيلي عبر “فيسبوك” و”تويتر”، حيث يرى البعض أن من صفات النجم أن يلبي طلبات معجبيه دون أن تكبر، فيما اتهمه البعض بالغرور.

ورد العسيلي على إحدى التغريدات عبر موقع “تويتر”، حيث قالت منة رجب: “متتنكش علي الناس بس علشان فيديو واحد خلي تلت تربع اللي بيحبوك تنزل من نظرهم ده لو انت شايف أن جمهورك مهم اصلا”.

وعلق محمود العسيلي على التغريدة، قائلا: “حضرتك فاهمة الموضوع غلط خالص.. دي كانت حفلة كبيرة جدا فيها مئات الطلبة وواحد منهم مصمم يتصور و لو أتصوره معاه مش هاغني لأني لازم أتصور مع كل الناس اللي في الحفلة”.

وتابع: “باقوله اشمعنا هاتصور مع حضرتك انت بس .. من فضلكم متحكموش على حاجة انتو مش فيها”.

إلى ذلك، نشر الفنان محمود العسيلى اعتذارا عبر حساباته الشخصية على مواقع التواصل الاجتماعي علق فيه على الواقعة.

وقال العسيلى: “‏أي فنان عارف إنه من غير جمهوره ولا حاجة وصفر على الشمال وإن من تواضع لله رفعه باعتذر بشدة لكل الناس اللي اتضايقت من الفيديو اللي انتشر وباعترف أني كنت غير موفق تماما في اختيار الألفاظ، ولكن الصورة والله ناقصة وكان كل نيتي عدم تمييز حد عن حد أثناء الحفلة أنا آسف مرة ثانية”.

وأضاف: “النقطة الثانية إنى حاولت أقول للشخص اللي أنا كنت بكلمه إن ما ينفعش نتصور عشان الناس دي كلها لازم تتصور 3 مرات برا الميك، ولكن هو كان لحوح جدا ومصمم وكان صوته عالي جدا وبيزعق وأنا مش عارف أغني فللأسف قلت له كدا بحسن نية وللأسف كل الكلام دا مش باين في الفيديو”.

وتداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو للعسيلي وهو يتحدث للشاب الذي طلب التصوير معه، قائلًا: ”حضرتك معاك واسطة؟، جامد جدًا مثلًا؟، بتحبني؟، طب كل الناس دول بيكرهوني وإنت بس اللي بتحبني؟“.

وأضاف: ”لو اتصورت معاك يبقى لازم أتصور مع الناس دي كلها.. بس هي دي الفكرة“.

ولا تعد تلك الأزمة الأولى للعسيلي مع جمهوره، خاصة أنه تعرض مؤخرا لانتقادات عنيفة بسبب هجومه على الفنانة اللبنانية ميريام فارس، حيث سخر من شعرها ووصفه بأنه مجعد.

ورد الفنان الشاب على تصريحات الفنانة اللبنانية التي كشفت عن سبب عدم إحياء حفلات في مصر، عبر صفحته الرسمية على موقع “تويتر”، حيث قال: “كارته وخانفة.. عشان كدا إنتي تقيلة على مصر”، ليواجه بكم كبير من الانتقادات بسبب التنمر على هيئة الفنانة اللبنانية.

ورد على الانتقادات، قائلا: “أنا لا أقصد أي إهانة ولا أعيب في خلقة ربنا وكل بني آدم جميل وزي الفل وعشرة على عشرة.. وبرده أنا متعودتش امسح حاجة أنا كاتبها.. حضرتك عايزة بردو تضايقي بعد توضيحي مرتين حضرتك حرة”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك