تستمع الآن

صبري فواز: أنا من “جيل الفرص الضيّقة”.. ومحمد صبحي ممثّل “كويس”

الأحد - ٠٢ يونيو ٢٠١٩

استضافت المذيعة جيهان عبد الله، اليوم الأحد، الفنان صبري فواز، في برنامجها “رسايل”، الذي تقدمه خلال شهر رمضان المبارك، على “نجوم إف.إم” يوميًا الساعة 5 مساءً.

وأوضح “فواز” ما أُثير عن موقفه من العمل مع الفنان محمد صبحي، قائلًا: “لو العمل جيد ويرضيني أهلًا وسهلًا أنا أشتغل مع أي حد”، مضيفًا: “كان حد بيسألني إن الأستاذ محمد صبحي بيعمل مسرحيات، فقلت له ربنا يبارك له بعيد عني.. لكن أنا ما عنديش حد ما بتعاملش معاه، لكن فكرة إنك شايل مسئولية الناس وأنت اللي بتوجههم ده كلام أنا شايف إنه خلص من زمان”، مبديًا رأيه فيما يقدمه الفنان محمد صبحي، قائلًا: “مخرج مسرح رائع.. وممثل كويس”.

ووجه صبري فواز رسالة لأخيه الراحل “إبراهيم”، قائلًا: “أنا كل يوم بكلمك وأنت أكيد سامعني، وعمرك ما غبت وساعات الإفيهات اللي كنا بنقولها لبعض بقعد أقولها وأضحك ربنا يرحمك”، مؤكدًا أن الصفات المشتركة بينهما هي “الدعبسة والمعافرة” وعدم السكون في الحياة.

وعن الموسيقار الكبير بليغ حمدي، قال صبري فواز: “الغالي.. المزيكا تعبانة يا بليغ دلوقت في مصر عندنا شعرا ومطربين حلوين أوي لكن المزيكا ضعيفة أوي، أنا عارف إنه السبب ممكن يبقى إن النمخرزون مش حاصل زمان الناس كانت بتلاقي المزيكا في الأدان في تلاوة القرآن حتى البياعين في الشارع والعمارة كل ده كان بيغذي الروح، دلوقت اللي داخل قليل فالمزيكا بعافية، ربنا يبعت لنا واحد زيك كده يا بليغ”.

وقال الفنان صبري فواز إن الفنان الكبير أحمد زكي عدّل في مشهدهما سويًا في فيلم “أيام السادات” بعد طلب “فواز” منه أن يمثّل “عينه في عينه”، ليستجيب “زكي”.

وأوضح “فواز” أنه سيعود مرة أخرى للإخراج المسرحي لكن لم يحدد بعد موعد رجوعه، مشيرًا إلى أن الأقرب هو عودته للتمثيل المسرحي، واصفًا د.علاء قوقة بأنه “غول على المسرح”.

وأضاف “فواز” أنه يحضّر حاليًا لديوانه الشعري الثاني لإرساله إلى دار النشر لإصداره، مؤكدًا أن أبيه الروحي في الشعر هو الشاهر الكبير فؤاد حداد، متابعًا: “الشعر هيفضل موجود طول الوقت.. أنا كنت يئست من فين الأسامي الكبيرة والشعر ومؤخرًا اكتشفت كمية شباب بيكتبوا شعر، بمستوى عظيم”.

ووجه صبري فواز رسالة لزوجته الإذاعية عزة موسى، قال فيها: “عزة الحب.. عزة العمر.. عزة الشريكة.. عزة السند.. عزة حبيبتي”، مؤكدًا أن أفضل صفاتها “إنها ست قوية وحمولة وبتعرف تتصرف في حياتها بشكل كويس”، ومشيرًا إلى أن الوصفة السحرية للسعادة الزوجية هي البراح والمساحات التي يعطيها الزوجين لكليهما.

كما خص “فواز” أولاده برسالة، قائلًا: ” مروان ربنا يوفقك في امتحاناتك في أوروبا وترجع لي بالسلامة.. صبا صبري الحتة الحنينة أوي اللي فيا وأكتر روح شبه روحي وإن شاء الله هتبقي فنانة كبيرة”.

ولم ينس صبري فواز شخصياته على الشاشة، حيث وجه رسالة لشخصية “خميس” في مسلسل “رمضان كريم”، قائلًا: “قُثطعه وقطعت سيرته.. ملعون”، ولـ”الضوي” في “العهد”: “نفسي ألاقي مساحة وعمق وغنى في الشخصية زيك كده ربنا يرجعك بالسلامة”، مؤكدًا: “مفيش حاج اسمها تصنيف الممثل.. الممثل ممثل.. الكتابة كوميدي يطلع كوميدي.. وتراجيدي يطلع تراجيدي”.

وعن دفعته في معهد الفنون المسرحية، قال: “دي الدفعة المنورة والله وتخيلي إن فيها ماجد الكدواني ومحمد سعد وأحمد حلمي وأحمد عيد ووفاء عامر ومنال سلامة وسحر حسن وخالد النجدي ويحيى أحمد وأحمد السقا ورامز جلال.. ربنا يديم نوركم واللي بيتأخر منكم بييجي أوانه”، مختصًا ماجد الكدواني برسالة، قائلًا: “دفعتي وحبيبي وأخويا ومن أرق وأذوق الناس في الحياة ومن ساعة ما اتخرجنا ما وقفناش قدام بعض في عمل”.

واستنكر صبري فواز جملة ان الفن رسالة، موضحًا: “الفن بيحمّل بحاجات مش بتاعته، يعني محملينه عمة الشيخ أو القسيس أو طاقية الخوجة.. الفن بيقدم متعة أو بيتأمل شخصية أو مرحلة هو كائن شفاف وأرق من إنه يتحمل أدوار مؤسسات تانية غيره”.

وتمنى صبري فواز تجسيد شخصية الشاعر الكبير زكريا الحجاوي، قائلًا: “الشاعر العظيم اللي لف البلاد ولم كل الفنانين الشعبيين وعمل بيهم فرقة.. الرحلة دي عاوز أعملها مسلسل”.

ووصف صبري فواز جيله بأنه “جيل الفرص الضيّقة”، متابعًا: “طلعنا في شبابنا كان مسلسلين اللي بيطلعوا في السنة كلها بكاست متكرر تقريبًا، وفيه القناة الأولى والتانية فشبابنا كله عدا في الفترة دي، لكن شباب الأيام دي عندهم مساحات أوسع بكتير من أيامنا”.

وقال صبير فواز إن أقرب دور شر له هو “عماد” في “رحيم”، واصفًا إياه: “كان شخصية مميزة وحراقة وفيه شغل كتير”، مؤكدًا أن هناك مصريين قدموا دور الشرير ببراعة مثل سيد رجب وفتحي عبد الوهاب ومحمد دياب في “كلبش”.

ووجه “فواز” رسالة لـ”أحمس”، قائلًا: “أنت ملهم لكل حد بيدافع عن بلده وبيدأ من الصفر لحد ما يحررها كامل”، موجهًا رسالة أخيرة لنفسه، قال فيها: “أنا جيت عليك كتير حقك عليا”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك