تستمع الآن

الهدافين| عماد متعب.. صاحب هدف العودة أمام نيجيريا في “أمم إفريقيا 2010”

الإثنين - ٠٣ يونيو ٢٠١٩

تحدث أحمد حسام “ميدو”، في حلقة اليوم الاثنين من برنامج “الهدافين” على “نجوم إف.إم”، عن هدف لاعب النادي الأهلي ومنتخب مصر عماد متعب في مرمى نيجيريا في بطولة أمم إفريقيا في أنجولا 2010.

وقال “ميدو” إن عماد متعب “شخصية جميلة جدًا ما تلاقيش حد ما بيحبوش وتحب تلعب جنبه، ودايمًا بيخدم على الناس اللي بتلعب حواليه، لأنه مش أناني، علشان كده كان أوقات كتيرة ما كانش بيحرز أهداف لكن المدربين كانوا بيصروا على الاستعانة بيه لتحركاته الذكية”.

وتابع “ميدو”: “متعب من أبناء الشرقية، ومن ناشئين الأهلي، وتدرج في فرق الناشئين مع الكابتن حسن شحاتة مع منتخبات الشباب والأوليمبي، وكوّن ثنائية مع فلافيو في النادي الأهلي ومعهم أبو تريكة وبركات في الهجوم، وهو لاعب راس حربة كبير، ويستطيع إحراز هدف من أنصاف الفرص”.

وأحرز عماد متعب هدفه في الدقيقة 34 من عمر المباراة بعد أن كانت نيجيريا متقدمة بهدف في الدقيقة 12، حيث لعب احمد حسن كرة طولية إلى متعب، الذي راوغ الحارس وسددها إلى داخل الشباك ليعيد الثقة إلى المنتحب المصري، الذي عزز النتيجة بهدف أحمد حسن في الشوط الثاني، ثم الهدف الثالث في المباراة والأول للاعب محمد ناجي جدو مع المنتخب.


وقال “ميدو”: “متعب إنسان جميل وشخص محترم، بالبلدي كده نفسيته حلوة، ما عندوش حقد ولا يبص لحد، عنده قناعة كبيرة باللي وصل ليه وحب للناس اللي حواليه، ودلوقت بنستمتع بيه بشكل كبير كمحلل متوازن وغير متعصب وبيدي كل فريق حقه، والمصداقية دي هي اللي بتنج المحلل، وفيه ناس كتير بتفهم كورة، لكن المحلل الذكي هو اللي ما بيكدبش عالجمهور”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك