تستمع الآن

عبير صبري: لهذا السبب منعت شقيقتي من التمثيل

الأحد - ١٩ مايو ٢٠١٩

استضافت المذيعة جيهان عبد الله، أمس السبت، الفنانة عبير صبري، في برنامجها “رسايل”، الذي تقدمه خلال شهر رمضان المبارك، على “نجوم إف.إم” يوميًا الساعة 5 مساءً.

وتحدثت الفنانة عبير صبري عما يقال عن منعها شقيقتها الإعلامية مروة صبري من التمثيل قائلة: “الأفضل إنها ما كانتش تمثل لأن كنا هنجيبها كل يوم من الأقسام ضاربة زميل أو زميلة أو منتج أو مخرج لأنها عصبية جدًا جدًا وما بتعرفش تشتغل ضمن مجموعة وبتحب تكون لوحدها، وبالتالي الأنسب ليها إنها تكون مذيعة”.

ووجهت “عبير” رسالة للمخرج مجدي أحمد علي الذي قدمت معه فيلم “عصافير النيل”، قائلة: “مخرج كبير وإنسان جميل وأنا بحبك جدًا وبتمنى نرجع نشتغل مرة تانية مع بعض وهو دايمًا بيدعمني وبيرشحني أكون في لجان تحكيم مهرجانات خارج التمثيل وده بيبسطني وبيعلمني لأني بحتك بفنانين من مختلف أنحاء العالم”.

ونفت “عبير” استيائها من حصول الفنان فتحي عبد الوهاب على جائزة أفضل ممثل عن “عصافير النيل”: قائلة: “بالعكس هو يستاهلها وهو يستحق نجاح أكتر من اللي هو فيه، وأنا راضية عن دوري وأديت بشكل جيد”.

وتمنت “عبير” لو قدمت دور الفنانة هند رستم في فيلم “إشاعة حب” مؤكدة أنها “فنانة عظيمة وباقية وربنا يرحمها وهي أيقونة ونموذج جمال عمره ما هينتهي مهما تيجي موضة جمال”.

ونفت عبير صبري أية عداوة بينها وبين النقاد مشيرة إلى أنها حققت نجاحًا فنيًا خلال الفترة الأخيرة لاقى ردود فعل جيدة من النقاد مثل مسلسلي “الطوفان” و”ستات قادرة”.

ووجهت عبير صبري رسالة لزوجها أيمن البياع، قالت فيها: “ربنا يخليك ليا ويحفظك وأنا بتعلم منك حاجات كتير ودي جملة صعب أقولها لأني شايفة دايمًا إني أنضج من اللي حواليا.. هو شخص دؤوب طموح وعصامي ومؤمن بنفسه”، مؤكدة أنه لا يعارضها في عملها بل بالعكس كان مستاءً من عدم مشاركتها في رمضان الجاري.

ووجهت “عبير” رسالة للرئيس السيسي، قائلة: “ربنا يحفظك وأنت شخص عظيم وشريف وأمين ونبيل وطموح وعندك قوة دفع للناس كلها والنجاح اللي أنت بتحققه للوطن داخليًا وخارجًا شيء يسعد الناس ويشرفها لو قروه صح”.

ونفت عبير صبري افتقادها لإحساس الأمومة، موضحة: “أنا طول عمري أم لأخواتي لأن بابا توفى وأحنا كنا صغيرين فكنت ماما وبابا في نفس الوقت، فمش حاسة إن الشعور ده ناقصني”.

ووجهت رسالتها الأخيرة لنفسها قائلة: “أنتي كويسة وقوية وربنا بيحبك وعديتي بحاجات كتير جدًا وربنا دلوقت بيسندني وأتمنى أفضل كويسة لي وللي حواليا، وحياتي تنتهي وانا جايبة جون”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك