تستمع الآن

صابرين: متفقة مع مقولة إن “أم كلثوم قعدتني في البيت”

الجمعة - ٣١ مايو ٢٠١٩

استضافت المذيعة جيهان عبد الله، اليوم الجمعة، الفنانة صابرين، في برنامجها “رسايل”، الذي تقدمه خلال شهر رمضان المبارك، على “نجوم إف.إم” يوميًا الساعة 5 مساءً.

ووجهت صابرين الرسالة الأولى لكوكب الشرق أم كلثوم الذي جسدت سيرتها، قائلة: “كتر خيرك إنك لحد دلوقت بتعلّمي الناس إزاي تلقي الشعر وتحب على أغانيكي.. وأخدتي كل الحاجات الحلوة معاكي”.

واتفقت صابرين مع ما قيل عقب تجسيدها سيرتها في المسلسل الشهير بأن “أم كلثوم قعدت صابرين في البيت”، موضحة: ” ساعتها كنت مرعوبة جدًا وبقول هعمل إيه بعد المسلسل لأنه من المسلسلات اللي جابت من الآخر وكان صعب جدًا أشتغل بعده، لكن تصالحت مع نفسي ونزلت تاني أشتغل”، مؤكده أن “سبب نجاح المسلسل هو ما فعلته أم كلثوم لمصر وهذا هو المهم، ماذا يترك الفنان بعد رحيله”.

وأكدت صابرين أن الوسط الفني أشبه بالسيرك، وكل من فيه يلعبون على الحبل، معتبرة نفسها فيه مروّضة وحوش.

وعن شخصيتها “ميرفت” في “فكرة بمليون جنيه”، قالت: “يا رب يدينا كاراكتر ميرفت في الحياة لأنها بتضحك دايمًا وواخدة الحياة كده، وابتدت تغيظني من كتر الضحك اللي فيها.. والشخصية كانت مفاجأة بالنسبة لي وحبيت أشوف نفسي هعرف ألعبها ولا لأ، ولازم الناس تبص للرسالة وراء الشخصية وهي أن تأخذ الأم الأمور ببساطة وسلاسة”.

ووجهت صابرين رسالة لابنها “علي”، قائلة: “أكتر حد حنين وواخد حقه بسبب حنيته دي، عندي 4 أولاد وكان نفسي في بنت لكن ربنا رزقني بصابرين بنت أخويا”.

وقالت للفنان محمد فؤاد: “كل سنة وأنت طيب ومراتك بخير ولن أنسى له موقفه لما وقف في فرح أخويا وهو صديق من زمان وصديق لجوزي جدًا”.

وفي رسالة للمخرج محمد فاضل الذي كان سببًا في دخولها عالم التمثيل بعد الغناء، قالت صابرين: “ليه عملت فيا كده يا أستاذ فاضل.. أقنعني بالتمثيل والدراما وكانت الأعمال الفنية وقتها قوية جدًا”.

كما وجهت رسالة أخيرة لنفسها، قالت فيها: “يا رب تعيشي دايمًا تسعدي الآخرين وتفضلي متصالحة مع نفسك وما تخليش الدنيا تسلبك أي حاجة من المصالحة مع النفس”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك