تستمع الآن

شاهد.. الفنانة الشابة سارة عبدالرحمن ترتدي فستانًا من أكياس البلاستيك

الأحد - ٣٠ سبتمبر ٢٠١٨

فاجأت الفنانة الشابة سارة عبدالرحمن، الجمهور خلال حضورها فعاليات مهرجان الجونة السينمائي في دورته الثانية، بارتداء فستان من أكياس البلاستيك المعاد تدويرها.

وكشفت سارة عن تفاصيل تخص فستانها الذي ظهرت به، مشيرة إلى أنه صنع من 30 كيس بلاستيك أعيد تدويرهم، من خلال شركة مصرية متخصصة في صناعة ملابس وحقائب من أكياس البلاستيك.

وقالت: “مصر بتنتج ١٢ مليار كيس بلاستيك في السنة، و١-٥ ٪‏ من العدد ده بس بيعاد تدويره.. الباقي بيفضل مدة طويلة في قوالب القمامة ومع الشمس بيطلع مادة سامة اسمها الميثان اللي بيضر الانسان وبيجبله امراض منها السرطان، أو بيستقر في البحر أو الصحراء عشان يهدد الثروة الحيوانية”.

وتابعت: “في الغردقة مثلا شعب مرجانية بتموت وتتدمر بسبب الأكياس البلاستيك، القمامة كارثة محتاجين نعرف عنها أكتر عشان نبتدي نعمل أي حاجة تنقذ الموقف زي مثلا إعادة التدوير”.

سارة عبد الرحمن بالفستان المعاد تدويره

واستطردت: “حاجة زي كدة اكيد مش هاتتحل بين يوم وليلة واكيد برضه مانعرفش نمشي بالشكل الـ perfect عشان نصلحه بس اهو بنحاول ناخد خطوات صغيرة”.

وأعلنت سارة، اسم المصنع التي ارتدت من خلاله هذا الفستان، قائلة: “اللي أنا لابساه ده معمول من ٣٠ كيس بلاستيك مُعاد تدويرهم، “Upfuse” براند مصري بيصنع شنط من أكياس البلاستيك كمشروع ينشر الوعي للحفاظ على البيئة، هما عادة بيصنعوا شنط لكن رحبوا بفكرة تنفيذ التوب دة مخصوص، اللي صممته الموهوبة جدا إزميرالدا رضوان”.

واستطردت: “اللي صنعوا الخامة نفسها هما سيدات منشية ناصر اللي من خلال upfuse بيكون عندهم دخل ثابت يحميهم من شغلانة فصل القمامة المسببة لأمراض كتير زي التيتانوس، ووكالة الستايلينج اللي ساعدتني في تصميم اللوك هي new blood”.

Upfuse

يذكر أن شركة Upfuse أسست عام 2013، من خلال رانيا رافعي ويارا ياسين، وهي مؤسسة أقيمت من أجل تصميم الحقائب والأكسسوارات من خلال إعادة تحويل أكياس البلاستيك.

ولكل حقيبة يد تنتجها، تستخدم الشركة الناشئة 30 كيسًا بلاستيكيًا، كما توصل منتجاتها إلى القاهرة والشرق الأوسط وشمال أفريقيا وأوروبا.

منتجات الشركة

وتعد “أب-فيوز” مؤسسة اجتماعية، وتعتمد في منتجاتها على جمعيات في منطقة منشية ناصر، ولا تكتفي بالطرح في الأسواق المحلية، بل تصدر منتجاتها إلى الولايات المتحدة الأمريكية، وإسبانيا.

ونجح المشروع في الفوز بمسابقة “إنجاز العرب”، وكان المشروع ضمن 9 مشروعات تم اختيارهم من أصل 500 مشروع، مع منحهم جائزة 50 ألف جنيه لتطوير مشروعهم.

منتجات الشركة


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك