تستمع الآن

خبيرة تغذية علاجية: السكريات تشتت ذهن الأطفال

الأحد - ٢٣ سبتمبر ٢٠١٨

التغذية السليمة خلال العام الدراسي من أكثر ما يشغل الأمهات في الفترة الحالية، لحرصهم على الحفاظ على صحة أبنائهم خاصة في وسط عالم الوجبات السريعة.

وفي هذا السياق قالت خبيرة التغذية العلاجية فدا شتيلا إن وجبة الإفطار هي أهم وجبة في اليوم، مشيرة إلى عدة فوائد لها، أهمها المساعدة على التركيز.

وأضافت فدا شتيلا خلال حوارها مع فريدة الخادم في برنامج “بنشجع أمهات مصر” على نجوم إف إم “هناك العديد من الدراسات أكدت أن طلاب المدارس الذين يواظبون على وجبة الإفطار لديهم مستويات أعلى من التحصيل العلمي”.

وتابعت “أطفال كتير وحتى كبار اتعودوا يطلعوا من البيت من غير فطار، وعشان نشجع الطفل يحافظ على الفطار ممكن نشاركة في إعداد الإفطار، ونحاول نحطله حاجات بيحبها، ويكون في نوع من البروتين وعيش أسمر أو مناقيش بالزعتر”.

خبيرة التغذية العلاجية فدا شتيلا
خبيرة التغذية العلاجية فدا شتيلا

الوجبات المدرسية

وعن اختيار الوجبة المدرسية قالت “أختار اللانش بوكس المناسب ويكون عليه مثلث مكتوب عليه رقم 5 لأنها بتتحمل السخونة. وممكن أحطله كب كيك لأنها فيها فوائد كثير ومن مكوناتها اللبن والبيض، وممكن نحطله سلطة فاكهة، ونديله كمان علبة لبن يشربها في المدرسة، وكمان ضروري أديلة زمزمية مياه عشان شرب المياه خلال اليوم مهم”.

أما عن الأكلات التي تسبب تشتت ذهني للأطفال قالت “في أكلات بتعمل تشتيت ذهني للأطفال زي السكريات خصوصا البونبوني فنحاول نتجنب السكر السريع ونستبدله بحاجات مفيدة زي الشوكولاتة الغامقة. ويفضل عدم تناول أكثر من 3 إلى 4 معالق سكر بالكتير للأطفال”.

وأردفت “عشان نشجع الأطفال ياكلوا الوجبة الرئيسية في اليوم نحاول نبتكر في الأكل ونخلي الطفل يشاركنا في اختيار وإعداد الأكل ونحاول نغير في أنواع الصوص اللي بنستخدمه. ومن المأكولات اللي بتحافظ على المناعة وتعالج الأنيميا هي اللي فيها لبن والكبدة والأكل اللي في حديد عموما”.

أما عن أهمية النظام الغذائي والرياضة قالت “نتجنب الدايت المؤقت ونحاول نعمل نظام غذائي نعيش عليه طول حياتنا بدل الدايت اللي هيخسسنا شوية لكن هنرجع نتخن تاني. والرياضة اليومية مهمة جدا للأطفال وللكبار وخاصة النساء بعد سن الخمسين”.

واختتمت “إذا فعلا كل أم تتمنى إن ابنها يكون من المتفوقين ويكون تركيزه وتحصيله العلمي عالي ركزوا على نظامه الغذائي”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك