تستمع الآن

لايف كوتش تقدم لمستمعي “تربو” روشتة لكيفية مواجهة ضغوط الطرق في مصر 

الأربعاء - ٠١ أغسطس ٢٠١٨

قدمت مي الكموني، لايف كوتش، روشتة بسيطة لمستمعي برنامج “تربو”، مع تامر بشير بعض الخطوات البسيطة لكيفية تهيئة أنفسنا خصوصا في طريقنا للشغل صباحا في ظل الضغوطات التي نواجهها يوميا في الشارع والزحام.

وقالت مي: “بيكون في ضغوطات يوميا وهذا يضعنا تحت هم كبير قبل ركوبنا السيارة والاتجاه لأعمالنا، وقسمت الموضوع لـ3 مراحل أول ما نركب العربية، وأثناء الرحل وقبل ما نطلع”.

وأضافت: “أول ما أنزل عارف ميعادي أمامه ساعة فلازم أعطي وقت زيادة لكي لا أضع نفسي تحت ضغط المهم أمنع هذه النقطة، ثاني حاجة لو رايح مشوار أول مرة أكون محضرة ومعي لوكيشن ومجهز السيارة شغلت التكييف وحزام الأمان.. وممكن نأخذ أنفاس عميقة واللي هي نفعلها عن طريق إنك تتنفس حتى تصل للمعدة وهذا يحسن الدورة الدموية وهي طريقة لكي تقلل الضغوط”.

وتابعت: “وإحنا سايقين تركز مع كل حد حولك وكأننا نكلم أنفسنا هذا يمنحنا طاقة سلبية وتشحن عقلك الباطن برسائل سيئة، خصوصا إن مفيش حاجة هتتغير من حولك أنت فقط تخسر من طاقتك، لقيت في المنتصف متعصب والطريق طويل ابتسم وهذا يرسل لعقلك الباطن إنك مبسوط ابتسموا حتى في ظل خوفكم أنت هكذا تضحك على عقلك.. اسمع برنامج في الراديو أو أغاني المهم تفصل لأن المشكلة كده كده موجودة إنت رايح لها، لازم من داخلنا نعرف إن الأمور مش مستاهلة واستمتع بالرحلة في النهاية ستصل لمشكلتك.. حاولوا متسمعوش مزيكا الروك لأنها تؤثر عليك وتمنحك طاقة وتريدك أن تهرول سريعا، نوع المزيكا بيفرق برضه”.

وأردف: “وصلنا خلاص الشغل، تقفل السيارة وتنتظر قليلا وابدأ اتنفس لمدة 3 دقائق، ممكن نتعمل تأمل وتبعت لعقلك الباطن رسالة إنك في لحظة ابتعدت عن العالم حولك وهي تأتي بالتدريب طبعا، وممكن تعملها في مكتبك ونور هادئ وفيه موسيقى للتأمل للمبتدئين وموجودة على اليوتيوب، لما ندخل الشغل دائما نشتكي وهذا يشحنا بطاقة سلبية أكثر، بالعكس ادخلوا هزروا اتفرجوا على فيديو ضحك، وأيضا شرب السجائر والكافيين يزيد العصبية، ولا ينفع نسوق أكثر من 4 ساعات بشكل متواصل وأكثر حاجة 9 ساعات يجب بينهم أخذ وقت راحة”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك