تستمع الآن

مدير مصري يشترط على موظفيه “المرتب مقابل ارتداء اللون الأصفر”.. تعرف على تفاصيل القصة

الأربعاء - ١٨ يوليو ٢٠١٨

تداول رواد موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” منشورا لمدير إحدى شركات البترول، أجبر المهندسين العاملين معه على ارتداء اللون الأصفر، مقابل الحصول على القبض.

وتعود وقائع القصة الطريفة، كما رواها أحد المهندسين العاملين بالشركة؛ لمعرفة السبب وراء اختيار اللون المذكور سلفًا على وجه الخصوص، دون غيره من الألوان، ونقلها خالد عليش، عبر برنامج “معاك في السكة”، يوم الأربعاء، على نجوم إف إم، إن “ي. م” مديرهم في إحدى شركات البترول الشهيرة، في أواخر العشرينيات من عمره.

وقال “ج.ف”، أحد المهندسين: “أولًا المدير مش عجوز، ده واحد صاحبنا عادي، حضر ماجستير ودكتوراه، الشركة قدّرته وعلّته في المركز عشان ميبصش لشركة تانية، وعنده 29 سنة، حياته العلمية والعملية على ما يرام، لكن العاطفية لم تكن كذلك، كان خاطبا لإحدى الفتيات، وعشق اللون الأصفر لأنها تحبه أيضا، وكانوا هيتجوزوا بس حصل مشاكل وتم الانفصال بينهما”.

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=645323815829483&id=100010556102264

وأضاف: “لكن هو لسه متمسك بها وبيحبها، وفي يوم من الأيام كتبت بوست إنها بتحب الأصفر جدًا وبتحب أي حد يرتديه، ومن ساعتها وهو بيلبس أصفر، ويتصور بالأصفر، إحنا بقينا نتحايل عليه يغيره، ويقول ملكوش دعوة أنا بحبه، بالمناسبة هو مش تافه، هو طيب جدًا ودمه خفيف”.

يذكر المهندس الموقف الذي كان سببًا في ارتدائهم اللون الأصفر، وكأنه وقع أمس، حيث سيظل حي في ذاكرته، فخفة الدم، والأريحية هي أساس التعامل مع بعضهم البعض داخل أروقة الشركة، من كبيرهم لأصغرهم، “رئيس مجلس الإدارة مرة داخل الشغل الصبح، وإحنا كان عندنا شكل في المكاتب يومها مش في الموقع، فوقف يسألنا كأننا ولاده، والمدير واقف معانا، وقالنا والواد اللي بقي مدير عليكوا ده ممشي الشغل كويس ولا لا، إبراهيم صاحبنا قاله هو حلو بس تافه شوية، تخيل حضرتك مبيلبسش غير أصفر لمجرد إن خطيبته بتحب الأصفر”.

العند يخالطه خفة الدم، مع استغلال المنصب كان سيد الموقف حينها، لم يخطر ببالهم أن يتحول اللون الأصفر لقرار رسمي للحصول على الأموال –القبض-، “الريس وهو ماشي قالنا طب إنتم محتاجين حاجة في الشغل، إبراهيم قاله عاوزينه يقلع الأصفر، فٌطلب منه أن يتخلى عنه، وده اللي خلاه طلعه قرار رسمي بإنك عشان تقبض لازم تلبس أصفر، والصورة تعجبه كمان، بفتح الفيس تاني يوم لقيت كلهم أصفر، قولت القبض أهم من الكرامة”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك