تستمع الآن

شاهد.. فوز فريق “هندسة عين شمس” في مسابقة “Formula Student” البريطانية

الإثنين - ١٦ يوليو ٢٠١٨

فاز فريق هندسة عين شمس، المشارك في مسابقة formula student، والتي تقام في انجلترا، بالمركز الأول في إحدى فئات البطولة، بعد التفوق على كل الجامعات المشاركة.

وصعد الفريق المصري إلى منصة التتويج، رافعين أعلام مصر ورددوا هتافات “مصر”، بعد التفوق على الجامعات المشاركة في هذا الجزء من المسابقة.

وقال الفريق بعد الفوز من خلال صفحته على “فيسبوك”: “إحساس الفوز بعد تعب كبير، وإنك تحقق إنجاز يخلي اسم بلدك يتهتف بيه وسط فرق من جميع أنحاء العالم في واحدة من أقدم وأكبر حلقة لسباق السيارات وموطن الـ Formula One عمره ما يلاقي كلمات توصفه”.

وأكمل: “ده اللي حصل النهاردة لما فريق الـ Formula Student Class 1 حقق المركز الأول على مستوى العالم في الـ Cost & Manufacturing Award”.

وأوضح: “بجانب الاختبارات التانية خلانا نحقق المركز الـ 31 من أصل 81 فريقًا مشاركًا على مستوى العالم، وقدرنا نحافظ على مركزنا وهو إننا الفريق الأول في مصر وإفريقيا وبين الدول العربية”.

وأضاف: “فريقنا أبهر لجنة التحكيم باختياراته الممتازة لأجزاء العربية وعِرف يطبق اللي اتعلمه صح حتى لجنة التحكيم وصفته بالمثالي ودي حاجة نادرة جدًا أنها تحصل وخلاهم يحصلوا على الـ points كاملة”.

وتابع: “فريقنا أثبت للعالم كله إن مفيش شيء مستحيل بالشغل والاجتهاد والتعب وإن الشباب المصري قادر إنه يحقق حلمه مهما كان صعب بس بشوية تعب”.


الكلمات المتعلقة‎