تستمع الآن

اختبار المسامية أهم خطوة للعناية بشعرك وتحديد المنتجات المناسبة

الأحد - ٢٩ يوليو ٢٠١٨

تتجه العديد من النساء الآن إلى العناية الطبيعية بالشعر وذلك لفوائدها الكثيرة خاصة بعد المعاناة من أضرار المنتجات الكيميائية.

وفي هذا السياق، قالت إيناس علي خبيرة العناية الطبيعية بالشعر، إن اختبار المسامية للشعر هو أهم خطوة للعناية به وذلك لمعرفة نوع الشعر واختيار المنتجات المناسبة له بناء على ذلك.

وأضافت خلال حوارها مع رنا خطاب في برنامج “بنشجع أمهات مصر” على نجوم إف إم “بنصح الناس يبطلوا استخدام الحرارة ومواد الفرد الكيميائية، ويعملوا اختبار مسامية الشعر اللي هو عبارة عن إننا نجيب شعراية نظيفة ونحطها في كوباية مياه لو الشعره طفت لفوق يبقى شعر منخفض المسامية ولو نزلت لتحت يبقى عالي المسامية، الاختبار ده بيساعدنا إننا نعرف نوع شعرنا عشان نختار نوع المنتجات المناسبة له”.

وأكدت ” كل الناس ممكن يعتمدوا على شعرهم الطبيعي ويبطلوا استخدام الحرارة والمواد الكيميائية لو هم حابين لأن ده مناسب لكل أنواع الشعر”.

إيناس علي خبيرة العناية الطبيعية بالشعر
إيناس علي خبيرة العناية الطبيعية بالشعر

وعن مجموعة الفيسبوك التي شاركت في تأسيسها قالت “جروب The hair addict عليه نسبة كبيرة من الستات الأمهات بدأوا ياخدوا بالهم من شعرهم ومن شعر أولادهم بشكل طبيعي ويقللوا استخدام الحرارة والمواد الكيميائية”.

أما عن المنتجات التي تنصح بها للعناية بالشعر قالت “بنشجع الناس تستخدم منتجات خالية من السيليكون، والسلفات لأنها بتكون أخف على الشعر”.

وأوضحت “عكس الرائج، إحنا بنشجع الناس إنهم يستخدموا البلسم على فروة شعرهم ويدلكوه لأنه بينضف وبيشيل الأتربة اللي في فروة الرأس، حتى إننا بنشجعهم يستغنوا عن الشامبو أو يقللوا استخدامه ويعتمدوا أكتر على البلسم في غسيل الشعر”.

وعن طريقة غسل الشعر بالبلسم قالت “أصل الرطوبة هي المياه لكن المنتجات دي بتساعدنا على الاحتفاظ بأكبر كمية من الرطوبة في الشعر، عشان كدة لازم نستخدم البلسم على شعر مبلول ونسيبه عليه شوية وبعدين نشطفه”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك