تستمع الآن

أخصائية تغذية علاجية: الشوفان والأرز البني والبيض ضمن الأطعمة التي تمد الجسم بالطاقة

الثلاثاء - ١٧ يوليو ٢٠١٨

يعاني كثير من الناس من فقدان الطاقة والشعور بعدم القدرة على ممارسة مهامهم اليومية، وأثبتت العديد من الدراسات أن نوعية الطعام الذي يتم تناوله قد يكون له علاقة بذلك.

قالت الدكتورة مروة الطويل أخصائية التغذية العلاجية والرياضية أن هناك أطعمة معينة يمكن أن ترفع طاقة الجسم مثل النشويات المركبة كالشوفان، الفريك، الرز البني، العيش البلدي. وأيضا تناول نسبة كافية من البروتين، والدهون الصحية كزيت الزيتون، حبوب بذر الكتان، الزيتون، الأوميجا 3، البيض، والأفوكادو.

وأضافت الدكتورة مروة الطويل خلال حوارها مع رنا خطاب في برنامج “بنشجع أمهات مصر” على نجوم إف إم “عشان أقدر أكون كتلة عضلية لازم أشيل أوزان خفيفة ماينفش تمارين زي الـ Aerobics تعمل كتلة عضلية، ولازم أكُل بروتين حيواني أو نباتي، زي التونة أوصدور الفراخ والجبن خاصة القريش، وكمان الزبادي واللبن والبيض. الكتلة العضلية مهمة لأنها بتزود نسبة الحرق في الجسم”.

الشوفان يمد الجسم بالطاقة
الشوفان يمد الجسم بالطاقة

وعن أفضل طريقة لتزويد الجسم بالفيتامينات التي يحتاجها قالت “مش صح إننا نبقى بناخد الفيتماينات على شكل أدوية بشكل مستمر، بفضل الاعتماد على الأكل الصحي للحصول على الفيتامينات اللي محتاجينها. لكن لو حد عنده نقص جامد في فيتامين د صعب جدا ناخده من الأكل فبنعالجه بالأدوية، لكن الكالسيوم مثلا لو مش ناقص أوي ممكن يتعوض بالأكل”.

وأردفت “لو حد عنده فرط نشاط في الغدة الدرقية ده بيأدي لنقص الوزن بشكل كبير، وممكن نعالج ده بنظام غذائي سليم، مع التركيز على عناصر زي الكالسيوم والصوديوم”.

وتابعت “القولون العصبي غلط عليه الكافيين الكتير، مانزودش عن كوبايتين قهوة في اليوم، ونشرب مياه كتير وأعشاب مغلية زي النعناع والكمون”.

واختتمت “لو حد بياخد نسبة البروتين اللي محتاجها من الأكل مش هيحتاج ياخد بروتين بودرة، لكن في ناس بتاخده لأنها مش بتقدر تاخد كفايتها من البروتين من خلال الأكل، وهو في ميزة إن الجسم بيمتصه بسرعة”.

دكتورة مروة الطويل اخصائي التغذيه العلاجية والرياضية


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك