تستمع الآن

“ع السفرة”.. طريقة عمل “مقلوبة بالباذنجان والفراخ” و”آيس كريم بالتمر”

السبت - ٠٩ يونيو ٢٠١٨

قدمت الشيف حبيبة خطاب طريقة سهلة لعمل “مقلوبة بالباذنجان والفراخ”، و”آيس كريم بالتمر”، وذلك خلال حلولها ضيفة على برنامج “ع السفرة” مع يارا الجندي على “نجوم إف إم”، يوم السبت.

تقوم فكرة “ع السفرة” على استضافة شيف مختلف في كل حلقة ويقدم أفكارا لأكلات سهلة وسريعة بأبسط المقادير لتجهيز الإفطار والسحور في رمضان.

مقلوبة بالباذنجان والفراخ

المقادير

3 كوب أرز مصري نغسلهم جيدا

2 كليو بتنجان

لتر زيت قلي

كيلو فراخ دبابيس أو وراك أو فرخة كاملة مقطعة

بصلة كبيرة

ملعقة سكر أبيض كبيرة

نصف ملعقة قرفة بودرة

نصف ملعقة ورق لور بودرة

4 فصوص حبهان

فصين مستكة

نصف ملعقة 7 بهارات

نصف جوزة الطيب بودرة

ليمونة مجففة كاملة سليمة

نصف ملعقة ملح

نصف ملعقة فلفل أسود ونصف ملعقة كسبرة بودرة

الطريقة:

الاثنين كيلو باذنجان سنقطعه بالطول عشان يمتص كمية زيت أقل ونحاول التقطعية متوسط ومش رفيعة حتى ال يشرب كمية زيت أكبر، لو الباذنجان فيه مرارة نرش رشة ملح قبل القلي ونقليه، وبعدين نصفي كمية الزيت في صفاية.

-نحضر الحلة اللي هنعمل فيها الفراخ وهنشوحها ونضع كمية زيت قليلة ونشوح الفراخ دون أي توابل نهائي وتأخذ لون بني ذهبي، نوطي النار ثم نضع كل التوابل والبهارات.

-نزود الأرز المغسول ونقلبهم في بعض كويس جدا، ثم نزود مياه ونقلبهم.

-وفي حلة أخرى، نأخذ الباذنجان اللي قلناه ونرص طبقة ثم نضع الأرز بالفراخ وطبقة ثانية وثالثة حتى نملي الحلة وبعدين نقفل عليها بالباذنجان، ونغطيها ونضع المياه اللي هي حوالي 6 كوبايات مياه ساخنة، ونضعها على نار هادئة في حوالي 35 أو 40 دقيقة، ونتركها حتى تستوي ونطفي عليها ونتركها لحد ما تبرد وتهدأ ثم نقلبها، وممكن نزود عليها باذنجان مقلي زي الزينة.

-وممكن نعمل الصوص “صوص مكدوس” عبارة عن طماطم مبشورة وبصل مبشور وكسبرة متقطعة أو مفرومة رفيع جدا ونضع عليها ملح وفلفل أو ورق نعناع لكي يعطي نكهة، وتتقدم جنبها.

آيس كريم بالتمر

المقادير

ربع كيلو تمر

نصف كوب لبن

نصف كيلو كريمة لباني

2 كيس كريم شانتيه

1 ملعقة صغيرة قهوة عربي

الطريقة

نحضر التمر ونخليه من البذر، ونضعه في اللبن ونضعهم على نار هادئة لحد ما التمر يدوب ويستوي، ثم نضربه في الخلاط حتى يصبح معجون ناعم مفيهوش أي كلاكيع.

-نضعه في الثلاجة ويبرد بشكل جيد، ثم نعمل الأيس الكريم العادي.

-نصف كيلو الكريمة اللباني ونضعها في العجانة ونفضل نضربها وأهم حاجة الكريم تكون ساقعة جدا لكي تمسك بطريقة أسرع، ونضع عليها الـ2 كيس الكريم شانتيه ثم القهوة العربي، وفي النهاية نزود عليها التمر ونقلب الاثنين على بعض بلمعقة مش بالمضرب حتى لا تفصل مننا، ثم نضعها في القالب الخاص بالآيس كريم ونضعها في الفريزر وتأخذ حوالي من 5 إلى 8 ساعات.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك