تستمع الآن

صاحبة مبادرة فن الإشراق لـ”كلام خفيف”: هدفي زيادة التفاؤل والتخلص من الضغوط

الإثنين - ٠٢ أبريل ٢٠١٨

قدمت دكتورة صفاء مختار، صاحبة مبادرة فن الإشراق، روشتة لكل الشباب للتحول لأشخاص إيجابيين والبعد عن السلبية في الحياة.

وقالت صفاء في حوارها مع شريف مدكور، يوم الإثنين، على نجوم إف إم، عبر برنامج “كلام خفيف”: “عندي قناعاتي الشخصية أنا مؤمنة بها مفيش حد يقدر يقنعني بشيء أنا مش عايزه، أي إنسان سيدخل رحلة إشراق سيشرق ونخرج من حالة الكمون لحالة النشاط”.

وأضافت: “أول حاجة هي التنفس، كلنا نتنفس خطأ لا يصح أفكر صح دون التنفس يكون سليما الأوكسجين ينتقل عبر الدورة الدموية لكل الجسم، يعني أفتح الرئتين، وناس تقول لي الجو ملوث اذهبوا لمكان ليس به هذا التلوث، لكن دربوا عضلات الرئتين لكي أخد قدر أكبر من الهواء والأوكسجين”.

وتابعت: “فن الإشراق يعتمد على جزء من الروح مع العقل، لما يكون فيه شخص في مكان عنده روح حلوة، روحه الخفيفة تشع في المكان كله عدوى، المكان تشعر أنه ودود، والناس تعدي بعض بالطاقة الإيجابية وأخرى بالسلبية.. إحنا عندنا القدرة نغير الأماكن بروحنا لو أنا شخص قوي ومشرق وإشراقي ثابت أقدر أغير المكان بإشراقي بالطاقة الجميلة وضحكي وابتساماتي، أي إنسان بشتغل أو لا يعمل أي مكان يروحه عليه أن يترك مشاكله في الشغل وهذا أمر بالطبع عايز تدريب، الإنسان لما يكون عايز شيء، لو انت واخد قرار تعيش سعيد ستفعل ذلك”.

وأردفت: “الإنسان لديه مراحل يعيشها، ماضي وحاضر ومستقبل، يا إما يسيب نفسه في ذكريات الماضي القديمة يا إما مشغول بما يريد أن يحققه وناسي متستقبله الذي لا يخطط له، اعقلها وتوكل على الله، مفيش حد مصيره بيد نفسه ولكن بإيد ربنا، حاول دائما تحول المحنة لمنحة، واعمل خير تساعد به الغير يترد لك خير”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك