تستمع الآن

مستمعو “معداش عليك” يروون أبرز مواقفهم الكوميدية مع شخصية “أبو العربي”

الإثنين - ٢٦ فبراير ٢٠١٨

ناقشت سارة النجار، يوم الإثنين، عبر برنامج “معداش عليك”، على نجوم إف إم، شخصية نقابلها يوميا في حياتنا والمعروفة باسم “أبو العربي”، وهو الشخص دائم الكذب على كل من حوله حتى يتحول الأمر إلى داء.

وقالت سارة في مستهل الحلقة: “حلقتنا النهاردة عن شخصية بتعدي كتير في حياتنا، شخصية أبو العربي، طبعا الشخصية مستمدة من التراث البورسعيدي، هي شخصية دمها خفيف ومش بتأذي حد، هي بس بتحب تظهر قدام الناس بمظهر بطولي لأسباب مختلفة ومش شرط يكون الشخص بيتكلم بورسعيدي عشان يتقال عليه أبو العربي، بمجرد إنه بس بيفشر كتير بيعتبر أبو العربي تلقائياً”.

وأضافت: “شخصية أبو العربي دي لما بتيجي تفشر الفشرة بتاعتها بتبنيها على حقيقة واحدة صغيرة بتبقى هي الأساس والباقي كله بيبقى من وحي الخيال.. يعني عنده أسس ومبادئ مش بيفشر كده وخلاص، كل واحد فينا جواه أبو العربي صغير بيظهر لما يبقى عايز يثير إعجاب شخصا ما، الفكرة إنه بيتمسك بسرعة بس برضه بيكمل عادي”.

وقالت هبة: “عدى علي هذا الشخص طبعا، وهو جارنا ويحكي عن أمور لم تحدث ونحن نعرف أنها لم تحدث من الأساس وهذه الشصخيات دائما دمها خفيف، حتى أننا في أوقات نطلب منه أن يجلس معنا لكي يضحكنا قليلا”.

وأشارت إنجي: “صديقة كانت بتأخذ رأيي في عريس وبتقول إنه أكبر منها ونصحتها تفكر جيدا حتى تمت الخطبة، وفي كل قعدة سويا أجدها تكذب في عمره وأستغرب جدا، حتى جاءت وجلست مع أقداء مشتركين يعرفون الموضوع وبدأت تكذب أيضا، وأيضا تقول إن هيسافر دوما أوروبا وتركيا وشهر العسل سنقضيه في المالديف، وعرفنا بعد ذلك أنه تركها بسبب كذبها وسمعها بالفعل وهي تحدث أحد وتكذب، ولكنها من ساعة هذا الموضوع تحولت 360 درجة ومنعت الكذب نهائيا وخطبت مرة أخرى وستتزوج قريبا”.

وشددت سارة النجار في نهاية الحلقة: “في النهاية عايزين نقول إن مش عيب لما يحاول الشخص إنه يثير إعجاب الناس اللي يهموه ولكن يثير إعجابهم بطبيعته وبشخصيته الحقيقية وبإنه لا يكذب ولا يقول حاجات محصلتش.. إنت لما تتحب عشان شخصك فالحب ده يدوم للأبد، ما تكذبش عشان الناس تحبك.. خلي اللي يحبك يحبك حب صادق مبني على الصدق عشان الحب يبقى حقيقي ويدوم.. خليك واثق في نفسك وإمكانياتك وطورها لكن لا تلجأ أبداً إنك تكذب عشان تخلي الناس تحبك أو تحترمك.. خلي الناس تحبك لذاتك لشخصيتك ومميزاتك الحقيقية”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك