تستمع الآن

محمد نور يحلل لخالد عليش كلمات أغنيته الجديدة “مدرس جغرافيا”: اشتريتها من سوق العبور

الأربعاء - ٠٤ أكتوبر ٢٠١٧

مع طرح النجم محمد نور أغنيته الجديدة “مدرس جغرافيا”، وهي من كلمات محمد جمعة وألحان محمد رحيم وتوزيع أسامة عبد الهادي، قام خالد عليش عبر برنامجه “معاك في السكة”، يوم الأربعاء، بالسخرية من بعض كلمات الأغنية وخاصة في الكوبليه القائل “بتميل بشويش مش بالعافية وديه أول ما تعيش ترقص حافية”.

وقال نور في مداخل هاتفية مع البرنامج ردا على عليش: “إنت شوهت كلمات الأغنية.. وصراحة أنا اشتريتها من سوق العبور”.

واستدرك نور ضاحكا: “الأغنية هدفها إننا نعود إلى الطبيعة الجميلة والمشاعر الخلابة، وتنعنش من يسمعها، من خلال واحد مغني بيقول (معرفش أنا متلخبط كده ليه قدامها، بتميل بشويش مش بالعافية وديه أول ما تعيش ترقص حافية)، وهنا هو يقصد إنك لما تلاقي واحدة حلوة دخلت الفرح تقلع الحذاء اللي بالكعب وترقص حافية، وبعدها بقول (أنا بلدي وبحب البلدي وبحب الورد البلدي يسلام على المياه يا ولدي وبشرب بالخمس صوابع) فأنت لما تيجي تشرب في الأرياف بيكون بكف إيدك، وكان هدفي إني مش عايز أقدم في الغنوة كلمات عادية إننا مجرد اثنين بيحبوا بعض ونتمشى، والسي دي هينزل خلال أسبوعين وسنصور منها أغنية مسا مساء”.

ويعمل حاليًا محمد نور على وضع اللمسات النهائية على ألبومه الجديد، والمقرر طرحه خلال الفترة المقبلة، كما يقرأ حاليًا عدد من السيناريوهات من أجل اختيار الأفضل وتقديمه للجمهوره.

ويضم الألبوم الجديد لمحمد نور عددًا من الأغاني الرومانسية، منها “مسا مسا”، و”ازاي وامتي” و”خليك بعيد” و”موحشتنيش” و”اتأثرت بيك” و”عليا” و”أنا يمكن”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك