تستمع الآن

بالفيديو.. شجاعة أسرة مصرية تحبط عملية اختطاف شاب سوري

الإثنين - ٢٣ أكتوبر ٢٠١٧

استطاعت أسرة مصرية أن تحبط عملية اختطاف لأحد الشباب داخل إحدى السيارات التي يقودها أحمد الملثمين برفقة آخر، حيث دأبت على مطاردة تلك العصابة والقبض عليهم.

ونشر يارا علاء الدين عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك”، مقطعًا مصورًا خلال محاولة إنقاذهم لمحاولة اختطاف اعتقدوا في البداية إنها لإحدى الفتيات إلا أنهم فوجئوا بعد ذلك بأن المختطف هو شاب سوري.

وقالت على الفيديو الذي نشرته: “خلال وجودي في السيارة مع أسرتي بشارع حسنين هيكل، لاحظت سيارة أخرى يقودها شخص ملثم، وخلفه شخص بالمقعد الخلفي، ووالدي ابتدى يجري ورا العربية، وابتديت أصوت عشان ألفت نظر الناس تساعد إننا نمسك الناس دول، شباب ابتدت تجري وراهم وواحد بموتوسيكل حاول يلحقهم بس داسوا عليه”.

وتابعت: “الحمد لله ربنا قدرنا أننا نمسك الناس دول ورا منطقة السلاب الولد المخطوف كان شاب سوري بس أنا كنت فكرة أنه بنت وبغض النظر عن الإصابات اللي حصلتلي أنا ووالدتي والعربية لأننا قاعدنا نخبط جامد في العربية.. فضلنا واقفين لحد ما البوليس جه وقولنا أقوالنا واتطمنا على الولد، وبمساعدة ناس و شباب كتير قوي جريوا ورا الملثمين ومسكوهم وأخدوا علقة محترمة”.

واختتمت رسالتها قائلة: ” اللي عايزة أقولوا أن اللي بيتخطف مش بس بنات لا ده كمان شباب خدوا بالكم من نفسكم متآمنوش لحد على قد ما في أكيد ناس كتير قوي كويسة مع الأسف المش كويسين كتير برده ربنا يحفظ الجميع”.

#معاك_في_السكة | ست مصرية تنقذ شاب مخطوف

#شاهد بالفيديو | واحده مصرية جدعة شافت ملثم سايق عربية وخاطف واحد امبارح فى شارع حسنين هيكل فضلت تصرخ لحد ما الناس اتلمت ومسكوه#معاك_في_السكةفيديو | Yara Alaa El Din

Geplaatst door NogoumFM 100.6 op maandag 23 oktober 2017


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك