تستمع الآن

مدحت شلبي لـ”اسمك كام”: هذه أسوأ صفة في حياتنا كمصريين

الخميس - ٠١ يونيو ٢٠١٧

يتمنى الإعلامي الرياضي محت شلبي، إزالة صفة الحقد من قلوب المصريين، مطالبا على التركيز في كرة القدم كسلعة قادمة وتحتاج إلى قوة كبيرة.

وقال شلبي في حواره مع كريم خطاب عبر برنامج “اسمك كام”، على نجوم إف إم، يوم الخميس: “أول كلمة بتيجي على بالي لما يأتي رمضان، هي كلمة فينك يا رمضان يا بتاع زمان لأنه هو رمضان الحقيقي، أما الآن فهو الصيني”.

وعن مثله الأعلى في الحياة، أشار: “والدتي رحمة الله عليها هي مثلي الأعلى وبشوف فيها المحبة والصفاء والواجب تجاه كل المحبين حولها وهي مثل لم يعد موجودا، وبقول لكل شخص أمه موجودة ضعها في عيونك لأنها لما تروح هتعرف إن ظهرك اتقسم نصفين، استغلوا كل ثانية في التقرب منها”.

وطالب شلبي بالتركيز في صناعة كرة القدم الفترة المقبلة بقوة، موضحا: “علينا أن نركز على إن كرة القدم أصبحت سلعة غالية جدا لازم نكبرها ونديها حقها في التصوير والتعليق ونكبرها بجد، لأنها لو فضلت على حالها لن تكبر لكن كلنا بلا استثناء كله لازم يأخد باله إن السلعة جاية وستفرض نفسها بقوة”.

حبيت 3 مرات

وعن الحب في حياته، قال: “في فترة الصبا حبيت 3 مرات واكتشفت إن ولا مرة كان ينفع أتجوزهم، لكن الحب الحقيقي يأتي بعد الزواج ويكون إحساس بالدفء والاستقرار والأمان هو ده الحب، الزواج له مقومات كبيرة تؤدي إلى الحب الحقيقي”.

وعن صفة يتمنى نزعها من قلوب المصريين، شدد: “صفة الحقد هي أسوأ ما في حياتنا كمصريين، إذا كنت قادر تحصلني شد حيلك لكن مش لازم تشدني تحت عشان تبقى أنت جبتني، وهي مشكلة وآفة تحدث عنها الزعيم الراحل أنور السادات، وقال إن الحقد آفة لو خلصناها من قلوبنا بلدنا ستتغير تماما، اشتغل وارتقي مش لازم تشد غير تحت لكي تكون فوق مني”.

 


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك