تستمع الآن

“الغالي يرخصلك”.. طريقة عمل كريب البطاطس بالأعشاب

الجمعة - ١٦ يونيو ٢٠١٧

يقدم شريف مدكور في برنامجه الجديد “الغالي يرخصلك” وصفات اقتصادية بدون لحوم أو دواجن أو أسماك، وذلك لمواجهة ارتفاع الأسعار المستمر باستخدام عناصر غير مكلفة وصحية في الوقت نفسه.

وصفة اليوم: كريب البطاطس بالأعشاب

المقادير:

للبطاطس: 3 معالق كبيرة زيت – بصلة متوسطة شرايح – كوب فلفل ألوان شرائح – كوبين بطاطس مهروسين- ملح وفلفل- معلقة صغيرة كمون مطحون – معلقة صغيرة كزبرة ناشفة.

للكريب: بيضة – نصف كوب لبن – نصف كوب دقيق – معلقتين كبيرتين شبت وبقدونس مفرومين – معلقة زيت كبيرة.

للصلصة: حبتين طماطم وسط مكعبات صغيرة – فلفل ألوان مكعبات صغيرة – بصلة كبيرة مفرومة ناعم – خيارة كبيرة مكعبات صغيرة – ربع كوباية بقدونس مفرومة ناعم – معلقتين كبار زيت زيتون – عصير لمونة كبيرة – ملح وفلفل – نصف معلقة صغيرة شطة.

الطريقة:

نسخن الزيت في طاسة على نار وسط ونضيف البصل نقلبه إلى أن يذبل، ثم نضيف الفلفل الألوان والبطاطس وتتبل بالملح والفلفل والكمون والكزبرة مع التقليب المستمر ونترك الخليط خمس دقائق. وفي نفس الوقت في بولة واسعة نخلط مكونات الصلصة ونتبلها بزيت زيتون وعصير ليمون وملح وفلفل وشطة ونترك الصلصة في التتبيلة ونبدأ في تحضير الكريب.

نضرب البيض مع اللبن في العجان ونضيف الدقيق والأعشاب إلى أن يصبح الخليط سائلا ونتركه حوالي 5 دقائق إلى أن يصبح قوامه سميكا. ندهن طاسة بمقدار صغير من الزيت ونصب كمية مناسبة من خليط الكريب في نصف الطاسة ونوزع دي على باقي الطاسة، ونتركه على نار وسط لمدة دقيقتين ونقلبه على الناحية الأخرى ونتركه دقيقتين.

بعد تسويه الكريب نضع في المنتصف حشوة البطاطس ونلفها جيدا. يقدم مع الصلصة التي قمنا بتحضيرها.. وبالهنا والشفا.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك