تستمع الآن

محمد عبدالرحمن لـ”لسه فاكر”: من ينتقد “مسرح مصر” يورينا نفسه

الخميس - ٢٥ مايو ٢٠١٧

دافع نجم “مسرح مصر”، محمد عبدالرحمن، عما يقدمه الفرقة على المسرح ضد الانتقادات التي توجه باستمرار للفريق الذي كونه الفنان أشرف عبدالباقي.

وقال عبدالرحمن في حواره مع هند رضا، يوم الخميس، على نجوم إف إم، عبر برنامج “لسه فاكر”: “من يقول على ما نقدمه إنه مجرد اسكتشات (وريني إنت هتعمل إيه)، إحنا محققين عناصر المسرح، فيه حائط رابع مكشوف اللي هو الجمهور وديكور وأنا حققت أركان المسرحية وفيه رواية بتقدم، وهذه مشكلتك أنك لا ترى هذا، حافظ إنت على القديم وطور واعمل الجديد، ليه خايف، أنا عملت نوع جديد ويعجب الناس”.

عدوى الزواج

وعن الظاهرة التي ضربت نجوم “مسرح مصر” بالزواج، قال: “فيه حالة معدية فعلا حصلت بيننا، أول واحد كان كريم عفيفي وبعده علي ربيع وبعده أوس أوس، وبعدهم أنا ربنا رزقني ببنت الحلال وبالفعل خطبت، وبعدها كان حمدي الميرغني بيكتب كتابه، فجأة محمد أنور أيضا قرر كتب كتابه، فهي صدفة أعتقد”.

وعن علاقتهم ببعضهم البعض، أشار: “إحنا عاملين زي أي بيت وبيحصل فيه كل حاجة والخلافات بيننا تكاد تكون معدومة، نتفق ونختلف من أجل المجهود ومن أجل أن تخرج بشكل جيد”.

ويعرف محمد عبدالرحمن في الوسط الفني باسم “توتا”، وعن سر هذا الاسم، كشف: “صاحبي في الجامعة هو من أطلق عليّ هذا الاسم وقال لي عندنا في البلد شجرة التوت يطلق عليها (توتة) وإنت أصحابك كثير وعامل زي التوتة والشجرة اللي بيتلم تحتها الناس، وقصة شرحها غريب وعميقة جدا، أنا توتة آه بس راجل قوي”.

وعن تعرض نجوم المسرحية لانتقاد مؤخرا بسبب انتشار مشهد يسخرون فيه من أيام الكفار وما تردد عن سخريتهم من النبي محمد عليه أفضل الصلاة السلام، أوضح: “المشهد كأننا أيام الكفار وبنتريق عليه، فإحنا بنتكلم مثلهم، والموضوع كان من 4 سنين وفجأة تم فتحه هذه الأيام ده وقتها لم يحدث أي شيء، موضوع كان غريب فعلا ونحن تجاهلنا الموضوع فالفكرة نتجاهل الموضوع، وكل الشارع بيحب (مسرح مصر) وسيكون شخص مجهول الذي يحاول منع المسرحية”.

 


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك