تستمع الآن

متصل لـ”للرجال فقط”: لازم يكون في معهد تأهيل للزواج

الثلاثاء - ٢٧ ديسمبر ٢٠١٦

في آخر حلقات برنامج “للرجال فقط” في عام 2016، والذي سوف يكمل نجاحه في 2017، طرح الثنائي كريم الحميدي وأكرم حسني، سؤالا على مستمعات “نجوم إف إم”، عن ماذا استفادوا من البرنامج طوال عام مضى.

وقال كريم وأكرم في مستهل برنامجهما، يوم الثلاثاء: “اليوم آخر حلقة في 2016، وكما يقولون من زرع حصد، فاليوم كما يُعمل في كل المجالات نرى حصاد تعبنا، ونوجه سؤالا للستات، عايزين نعرف استفادوا مننا إيه؟ وأكيد استفدتوا، محتاجين نعرف نتيجة مجهودنا معكم لمدة سنة”.

اقرأ أيضا – “للرجال فقط” 2016..عام من الدفاع المستميت عن الرجال ضد جبروت المرأة

وقالت إيمان: “أنا بهنئكم إنكم بتوصلوا الست إنها تُستفز ونقول إزاي إنتم مصدقين نفسكم، ولكن إحنا حارقين دمكم لدرجة أنكم عاملين برنامج ضدنا، ولكي نكون عادلين فيها حاجات بتقولوها صح، ولكن إنتم كرجال قلبكم أسود وتفتكروا حاجات من 70 سنة مثل الستات، ومن الحلقات اللي سمعتها وقلت عندكم حق كانت عن (النكد).. والرجل المصري جيد مع الكل الناس إلا مع الستات المصريات”.

وتسبب اعتراف إيمان فيما يخص العلاقة بين النكد والسيدات، في تحويل دفة موضوع البرنامج.

وجاء اتصال من كريم، والذي قال: “أكبر مشكلة في الجواز هي الجواز نفسه، أما بخصوص النكد فيمكن تفاديه بالاتفاق على بعض الأشياء قبل الزواج كي تكون بمثابة قواعد نسير عليها، ولازم يكون في معهد تأهيل للزواج، تروح تقضي فيه سنة تأهيل قبل ما تخوض التجربة”.

واعترفت فاطمة بأن السيدات بالفعل يثيرون النكد ولكنه بأسباب، مضيفة “بس مش كل الستات كدة، أنا عن نفسي بعدي حاجات كتير عشان منكدش، على سبيل المثال ليه لازم يكون عامل باسوورد لكل حاجة في الموبايل”.

وأوضحت شيماء “النكد رد فعل تجاه موقف معين وبيكون غير مقصود في معظم الأوقات، أصل هنكد عليه وهنكد على نفسي، بس فعلا الستات مش زي بعض خالص”.

اقرأ أيضا – “للرجال فقط”.. الذاكرة الانتقائية عند الستات أسلوب حياة


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك