تستمع الآن

مستمعو “معاك في السكة” لعليش: الدنيا في مصر لسة بخير

الثلاثاء - ٢٥ أكتوبر ٢٠١٦

تسائل خالد عليش عبر برنامج “معاك في السكة” على نجوم إف إم، حول الأسباب التي دفعت المصريين لعدم مساعدة بعضهم البعض مثلما كان يحدث في أوقات سابقة.

ووصل إلى عليش العديد من ردود الفعل حول تساؤله، البعض يرى أن كلام عليش صحيح والبعض دافع عن مبدأ “الدنيا لسة بخير” وتحديدا في مصر.

وقالت مي “لا والله الدنيا لسة بخير، من سنتين بس العربية عطلت على الطريق وكنا أنا وبابا وماما وأختي، في راجل نزل من الميكروباص والله مش من عربيته وكنا في رمضان، خدنا ودانا بيته وفطرنا عنده ونزل هو وبابا جابوا ميكانيكي وصلحوا العربية وبعدين روحنا، كل الي نعرفه عنده إنه اسمه الحاج مشمش، أشكرهولي يا خالد أوي”.

أحمد كان له تفسيرا من وجهة نظره “زيادة حوادث السرقة بالإكراه والخطف، جعلت الناس تخشى الوقوف في الطرق لمساعدة الأخرين خوفا من أن يكون كمين، ولكن هذا ليس معناه أن الخير لم يعد موجود”.

وسرد جورج قصته التي حدثت مع رجل كبير في السن وقت صلاة الفجر “مرة وصلت شيخ كان طالع من صلاة الفجر وكان نظرة ضعيف وكان فاكرني تاكسي، ولما قلتله إني مش تاكسي سألني اسمي إيه قلتله جورج، فضل يدعيلي واداني سبحة وأصر أني أخودها، ومازالت محتفظ بها لحد دلوقتي”.

أما أسماء، فكان رأيها مختلفا تماما عمن سبقوها “فعلا لم يعد أحد يساعد الأخرين، ولو ولد رخم ع بنت الناس بتسيبه عادى ولا كأنهم شايفينه، حالنا بقى غريب ومختلف”.


الكلمات المتعلقة‎


مواضيع ممكن تعجبك